SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MRPSZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji oraz konstruowania projektów profilaktycznych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych i zakładach poprawczych) postaw społecznie nieakceptowanych
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa
Na wykładach i ćwiczeniach realizowana jest następująca problematyka:
Treści wykładów:
Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teorie socjalizacji według J. Tillmana
Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)
Zakład karny jako instytucja wychowawcza
Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych
Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym
Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych
Metody resocjalizacji i profilaktyki wśród osadzonych kobiet i mężczyzn
Trening zastępowania agresji (TZA)
Treści konwersatoriów:
Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne
Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne
Metody pracy penitencjarnej i profilaktycznej w środowisku instytucji totalnej
Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym i sposoby zapobiegania
Trening zastępowania agresji (TZA)
Wykład: wykład tradycyjny
Konwersatorium: praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test pisemny składający się z trzech pytań. Za każde pytanie student może otrzymać 3 punkty. Minimalna ilość punktów konieczna do zaliczenia testu wynosi 4.5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń
Konwersatorium: konwersatorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest udzielanie odpowiedzi przez studenta na pytania sformułowane przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń
Ocena końcowa: Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z konwersatorium i wykładów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 10:09)