SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Jakość życia, jakość szkoły - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Jakość życia, jakość szkoły
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-JZJS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Magdalena Zapotoczna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą jakości życia i jakości pracy szkoły oraz ich wzajemnych związków. Przygotowanie studentów do tworzenia koncepcji edukacji przyjaznej wychowankom.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczeń z przedmiotów wstęp do pedagogiki, wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do socjologii.

Zakres tematyczny

Kwalitologia jako interdyscyplinarna dziedzina wiedzy zajmująca się zagadnieniami jakości. Problem jakości w różnych ujęciach. Obiektywne i subiektywne wyznaczniki jakości życia. Jakość szkoły i jej wskaźniki. Modele efektywnej szkoły. Zarządzanie jakością na poziomie makro i mikro. Kultura szkoły (tworzenie, wskaźniki, sposoby badania). Program jawny i ukryty szkoły. Wspieranie uczniów w rozwoju i sposoby motywowania do pracy.

Metody kształcenia

Warsztaty, Wykład problemowy, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (40% ogólnej oceny) oraz opracowanie i przeprowadzenie warsztatów na wybrany temat (60% ogólnej oceny).

Literatura podstawowa

  1. Adrjan B., Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków 2011.
  2. Bonstingl J.J., Szkoły jakości: wprowadzenie do Tolat Quality Management w edukacji, Warszawa 1995.
  3. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010
  4. Kolman R., Kwalitologia: wiedza o różnych dziedzinach jakości, Warszawa 2009.
  5. Misiak W., Jakość życia, [w:] Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa 1999.
  6. Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J., red., Jakość życia i jakość szkoły, Zielona Góra 2011.
  7. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006.
  2. Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
  3. Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
  4. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
  5. Senge P.M., Piąta dyscyplina: teoria i praktykach organizacji uczących się, Kraków 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-05-2019 19:03)