SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Molekularna organizacja komórki |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BTD-MOK-S18 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia / Mikrobioanalityka w biotechnologii |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Podstawowym celem jest przedstawienie dynamiki procesów komórkowych oraz sygnalizacji komórkowej i integracji szlaków przekazywania sygnałów.
Biologia, biochemia,biologia komórki, biofizyka, genetyka.
Wykład:
1.Przekazywanie sygnałów na poziomie międzykomórkowym oraz wewnątrz komórki.
2. Przykłady struktury i funkcji receptorów.
3. Główne szlaków przekazywania sygnałów w komórce.
4. Integracja poszczególnych szlaków sygnałowych.
5. Rola białek rusztowania (scaffold) i tratw błonowych w przekazywaniu sygnałów.
Zajęcia laboratoryjne:
1. Przegląd zasobów specjalistycznych baz internetowych opisujących interakcje białek w rozpoznanych szlakach sygnałowych.
2. Analiza cech białek szlaków sygnałowych, kluczowe interakcje białek i ich regulacja.
3. Izolacja i oczyszczanie elementów błonowych domen sygnalizacyjnych. Analiza ich składu ilościowego i jakościowego. w profilach białkowych uzyskiwanych preparatów.
4. Wybrane aspekty regulacji dróg sygnalizacji, jej stymulacji i wyciszania.
5. Segregacja sygnału komórkowego przez ubikwitynację i degradację proteasomalną.
6. Zmiany transkrypcyjno-translacyjne w komórkach wymuszone aktywnością "zegara biologicznego".
WYKŁAD - metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów
ĆWICZENIA LABORATORYJNE - metoda podająca: pogadanka na temat stosowanych metod analitycznych, analiza zasobów internetowych z zakresu tematu i wyników doświadczeń, metoda praktyczna: zadania laboratoryjne, praca analityczna z wykorzystaniem wybranych metod analizy budowy i funkcji życiowych komórek.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnego wyniku z zajęć laboratoryjnych oraz wykładowych.
Wykład: test końcowy złożony z 30 pytań (10 pytań wielokrotnego wyboru, 20 pytań jednokrotnego wyboru), ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów..
Ćwiczenia laboratoryjne: warunkiem zaliczenia jest wykonanie zaplanowanych zadań laboratoryjnych, przygotowanie i uzyskanie pozytywnych ocen z zaplanowanych sprawozdań oraz zaliczenie pisemne złożone z 3 otwartych pytań. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie minimum 50% punktów.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
1. Harvey Lodish i in., Molecular Cell Biology, 6th Edition, Freeman 2008.
2. Bruce Alberts i in., Molecular Biology of the Cell, 5th Edition, Garland Sci. 2007.
3. Gerald Karp, Cell and Molecular Biology: Concepts and Experiments, Study Guide, 5th Edition, Wiley 2007.
1. Bruce Alberts i in., Podstawy Biologii Komórki, PWN 2009 (copyright 2005).
2. Wincenty M. Kilarski, Strukturalne Podstawy Biologii Komórki, PWN 2012 (copyright 2005).
3. red. Zofia Bielańska- OsuchowskaSłownik Biologii Komórki, wyd II, PAU 2008.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 31-05-2019 10:18)