SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika czasu wolnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika czasu wolnego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PeCW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie wiedzy na temat koncepcji czasu wolnego, problematyki zachowań w czasie wolnym oraz sposobów spędzania czasu wolnego i ich uwarunkowań.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs zajęć z pedagogiki i socjologii oraz teorii kultury i animacji

Zakres tematyczny

Pozytywne i negatywne koncepcje czasu wolnego. Teorie czasu wolnego. Edukacja do czasu wolnego. Czas wolny w rodzinie i instytucjach .Funkcje czasu wolnego. Wzory i style spędzania czasu wolnego wśród wybranych grup społecznych. Rynki czasu wolnego - przestrzeń konsumpcji. Patologie i zagrożenia czasu wolnego. Współczesne przeobrażenia w strukturze czasu wolnego i pracy jako wyzwania pedagogiki

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny i problemowy

Ćwiczenia: metoda projektu, praca z książką

Ocena ostateczna -  średnią arytmetyczna z oceny z wykładu i ćwiczeń.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem egzaminu pisemnego z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena

z ćwiczeń. Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się frekwencja (20%) oraz aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%).

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

1.      Bogunia – Borowska M., Śleboda M., Globalizacja i konsumpcja, Kraków 2003.

2.      Czas wolny w różnych jego aspektach, J. Kędzior, M. Wawrzak – Chodaczek, Wrocław 2000.

3.      Eriksen T., Tyrania chwili, Warszawa 2004.

4.      Fatyga B., Rogala – Obłękowska J., Style życia młodzieży a narkotyki, Warszawa 2002

5.      Mac Cannel D., Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2002.

6.      Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011

7.      Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2008

8.      Mroczkowska D., Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy., Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jolanta Kostecka (ostatnia modyfikacja: 18-04-2019 15:49)