Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do podjęcia aktywności resocjalizacyjnej oraz rozumienia procedur i strategii działalności służb mundurowych w środowisku otwartym.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Dojrzałość interpersonalna a metody resocjalizacji w przestrzeni otwartej. Koncepcja Huberta Quaya a zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych. Alternatywne metody pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Dynamika spotkania resocjalizacyjnego w środowisku otwartym. Socjoterapia w resocjalizacji w środowisku otwartym. Sport w procesie resocjalizacji w środowisku otwartym. Artystyczne formy pracy w resocjalizacji w środowisku otwartym. Umiejętności metodyczne pedagoga resocjalizacyjnego. Zasady konstruowania scenariuszy zajęć resocjalizacyjnych. Praca resocjalizacyjna w ośrodkach kuratorskich. Trening zastępowania agresji (TZA).
Prawne, psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne podstawy działalności policji, wojska, straży granicznej, służby celnej, służby więziennej, straży pożarnej, straży miejskiej w środowisku otwartym. Analiza procedur interwencyjnych służb mundurowych w przestrzeni społecznej. Etyka w pracy służb mundurowych interweniujących w przestrzeni społecznej. Sytuacje nadzwyczajne i kryzysowe w przestrzeni społecznej wymagające wyspecjalizowanej i skoordynowanej działalności służb mundurowych. Zagrożenia XXI w wymagające specjalnych działań i procedur dla służb mundurowych działających w środowisku otwartym. Umiejętności specjalne przedstawicieli służb mundurowych.
Metody kształcenia
Metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest przygotowanie scenariusza zajęć resocjalizacyjnych w środowisku otwartym na dowolny temat oraz przeprowadzenia 15 minutowego pokazu ćwiczeń wykorzystywanych podczas zajęć w zakresie resocjalizacji w środowisku otwartym. Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć, innowacyjność zastosowanych ćwiczeń, sposób budowania interakcji z grupą, wieloaspektowa ewaluacja prowadzonych w grupie studenckiej zajęć.
Drugą metodą weryfikacji jest umiejętne zaplanowanie działań interwencyjnych wybranych służb mundurowych podczas konwersatoriów, w czasie których przeprowadzone zostaną symulacje interwencyjne w środowisku otwartym.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.
Górski S., Kolarczyk T., red., Wybrane problemy psychokorekcji w resocjalizacji skazanych, Warszawa 1982.
Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
Dobrzyjalowski J., Samoobrona i techniki interwencyjne. Legionowo 1994
Dobrzyjalowski J., Mała encyklopedia samoobrony. Legionowo 2001.
Dobrzyjalowski J., Pałka typu Tonfa przewodnik metodyczno - szkoleniowy dla służb
mundurowych. Wyd. "Raster", 2002.
Demura F., "Tonfa"., Wyd. Budo - Sport. Warszawa 1994.
Pawluk J., Wybrane zagadnienia teorii treningu sportów walki. Warszawa 1973.
Kondratowicz K., Ju-jitsu - sztuka walki obronnej. Warszawa 1991.
Jaloszynski K. Współczesny wymiar antyterroryzmu. Wyd. TRIO. Warszawa 2008
Bury J., Porywacze, zakładnicy, negocjatorzy. Operacje policyjne, Problemy współczesnej kryminalistyki, t. 4
Czescik R., Lagoda K., Vademecum interwencji policyjnych. Interwencje od A do Z,
Szczytno 2007
Fischer W., Walter M., Negocjacyjne rozwiązywanie konfliktów, swoboda działania samoakceptacja policji, Przegląd Policyjny 1992 nr 1
Wojtuszek T., Planowanie i organizacja działań Policji w warunkach sytuacji kryzysowych [w:] Policja w systemie bezpieczeństwa państwa. Materiały z konferencji legionowo 15-16 V 2003 r., Warszawa 2003
Bielska T. „Zachowanie policjanta na miejscu przypadku z zakładnikami lub manifestacja próby samobójczej” red. Grażyna Kędzierska, wyd. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno 2001
Gołebiewski J. Podręcznik menadżera programów kryzysowych, Kraków 2003.
Kosowski G. Programowanie działań na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowych,Kraków 2006.
Osierda A., Bernard W. praca zbiorowa, Współpraca służb porządkowych z administracją rządową i samorządową, Bielsko-Biała 2008.
Jaroszynski K. Policja w walce i przeciwdziałaniu terroryzmowi, Bielsko-Biała 2009.
Materiały konferencyjne. Akty terroru a infrastruktura krytyczna. CS PSP
Częstochowa 2008.
Bellona. Encyklopedia terroryzmu. Warszawa 2004.
Szpor G. Stany nadzwyczajne i zarządzanie kryzysowe. Katowice 2002.
Kryzys i zarządzanie . Bielsko-Biała 2006, Kosowski B., Włodarski A. praca zbiorowa. Wyzwania bezpieczeństwa cywilnego XXI wieku. Inżynieria działań w obszarze nauki, dydaktyki i praktyki. Warszawa2007
Literatura uzupełniająca
Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996.
Doliński A., Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. III, Zielona Góra 2002.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży: scenariusze zajęć wychowawczych, T. IV, Zielona Góra 2003.
Doliński A., Gajewska G., Szczęsna A., Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002.
Kalinowski M., Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991.
Kłaczkiewicz S., Trening autogenny w procesie resocjalizacji, Gdańsk 1984.
Kosek-Nita B., Raś D., red., Kontakty z ludźmi "innymi" jako problem wychowania, opieki i resocjalizacji, Katowice 2000.
Kubiak W., Funkcjonowanie rodzinnego ośrodka diagnostyczno-konsultacyjnego w systemie wychowania prewencyjno-resocjalizacyjnego dzieci i młodzieży, Szczecin 1986.
Kulczycki M., Zduńczyk J., Resocjalizacja przez pracę, Warszawa 1981.
Mudrecka I., Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, Opole 1999.
Sas-Nowosielski K., Możliwościach wykorzystania kultury fizycznej w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2002.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2000.
Żychowska T., Wychowawcze funkcje muzyki w resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1983.
Czego obawiają sie ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne. Diagnoza i przeciwdziałanie, praca zbiorowa Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2007.
Baczek P. Zagrożenia informacyjne a bezpieczeństwo Państwa Polskiego. Wydawnictwo: Wydawnictwo Adam Marszalek
Switka J., Kuc M., Gozdór G. Społeczno-moralna potrzeba bezpieczeństwa i porządku publicznego, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2006.
Dobkowski J., Pozycja prawnoustrojowa służb, inspekcji i straży, Oficyna Wolters Kluwer Business. Monografie, Warszawa 2007
Wolanin J. Zarys teorii bezpieczeństwa obywateli. Ochrona ludności na czas pokoju, Warszawa 2005
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 20:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.