SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Terapia pedagogiczna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP- TP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych zaburzeń rozwojowych dzieci, opisywania wynikających z nich trudności edukacyjnych oraz projektowania etapów pracy terapeutyczno-wychowawczej.
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i specjalnej, psychologii ogólnej oraz rozwojowej.
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej. Pojęcie terapii pedagogicznej, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania. Zasady i organizacja pracy terapeutycznej. Rozwój psychoruchowy dziecka: pojęcie i wyznaczniki prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka. Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju dziecka. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia): definicje, objawy, etiologia. Inne zaburzenia rozwojowe towarzyszące specyficznym trudnościom w uczeniu się: specyficzne trudności w zachowaniu (ADHD, Zespół Touretta), inteligencja niższa niż przeciętna, zaburzenia komunikacji, języka i mowy. Prawa uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i w zachowaniu. Wybrane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej. Konstruowanie programów korekcyjno-kompensacyjnych. Pedagogizacja rodziców w aspekcie wspierania dziecka z trudnościami edukacyjnymi. Opracowywanie projektów spotkań indywidualnych oraz warsztatów dla rodziców.
Elementy wykładu konwersatoryjnego, dyskusja, indywidualna prezentacja problematyki, burza mózgów, metoda przypadków, gry interakcyjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Oceny cząstkowe:
1. Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach.
2. Ocena przygotowania ramowych programów terapeutyczno-wychowawczych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu.
3. Kolokwium z treści zrealizowanych na zajęciach.
Ocena końcowa:
Ocenę końcową będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992.
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
Kaja B., Zarys terapii dziecka.
Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk 2007.
Hallowell E. M., Ratey J.J., Jak żyć z ADHD, Poznań 2007
Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994,
Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 09:58)