SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP- TP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych zaburzeń rozwojowych dzieci, opisywania wynikających z nich trudności edukacyjnych oraz projektowania etapów pracy terapeutyczno-wychowawczej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i specjalnej, psychologii ogólnej oraz rozwojowej.

Zakres tematyczny

Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej. Pojęcie terapii pedagogicznej, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania. Zasady i organizacja pracy terapeutycznej. Rozwój psychoruchowy dziecka: pojęcie i wyznaczniki prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka. Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju dziecka. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia): definicje, objawy, etiologia. Inne zaburzenia rozwojowe towarzyszące specyficznym trudnościom w uczeniu się: specyficzne trudności w zachowaniu (ADHD, Zespół Touretta), inteligencja niższa niż przeciętna, zaburzenia komunikacji, języka i mowy. Prawa uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i w zachowaniu. Wybrane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej. Konstruowanie programów korekcyjno-kompensacyjnych. Pedagogizacja rodziców w aspekcie wspierania dziecka z trudnościami edukacyjnymi. Opracowywanie projektów spotkań indywidualnych oraz warsztatów dla rodziców.

Metody kształcenia

Elementy wykładu konwersatoryjnego, dyskusja, indywidualna prezentacja problematyki, burza mózgów, metoda przypadków, gry interakcyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Oceny cząstkowe:

1. Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach.

2. Ocena przygotowania ramowych programów terapeutyczno-wychowawczych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu.

3. Kolokwium z treści zrealizowanych na zajęciach. 

Ocena końcowa:

Ocenę końcową będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992.

  2. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

  3. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.

  4. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.

  5. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.

  6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.

  7. Kaja B., Zarys terapii dziecka.

  8. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Hallowell E. M., Ratey J.J., Jak żyć z ADHD, Poznań 2007

  2. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994,

  3. Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 09:58)