SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia człowieka |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-OSOD-EkCzł-W/Z-S14_pNadGenIB9MP |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Ochrona środowiska / Ochrona zasobów naturalnych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład/Zdalne | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wskazanie specyfiki populacji ludzkich w oparciu o dane demograficzne. Elementy antropogenezy. Uzyskanie wiedzy o wzajemnych interakcjach człowiek – środowisko oraz ich konsekwencjach na każdym etapie rozwoju filogenetycznego i ontogenetycznego. Promowanie proekologicznych i prozdrowotnych postaw i zachowań. Poznanie profesjonalnych źródeł bibliograficznych. Doskonalenie sposobu pracy indywidualnej i zespołowej.
Wiedza z zakresu ekologii ogólnej i biologii człowieka.
Wykład: rodowód człowieka jako wynik procesów adaptacyjnych; teorie antropogenezy; dostosowania biologiczne i kulturowe; czynniki środowiska życia człowieka, ich zmiany w czasie i przestrzeni; mikroewolucja człowieka jako podłoże zmienności wewnątrzgatunkowej – odmiany ludzkie i ich typy; strategie ekologiczne populacji ludzkich, przepływ energii i obieg materii w antropocenozie; interakcje antropocenozy ze środowiskiem; elementy demografii i tempo rozwoju populacji ludzkich.
Ćwiczenia: etapy ontogenezy człowieka; czynniki decydujące o jej przebiegu; mierniki rozwoju biologicznego - wybrane metody oceny rozwoju człowieka; akceleracja rozwoju i trendy sekularne; biologiczne przejawy uwarstwienia społecznego w konsekwencji oddziaływań czynników społecznych; granice przystosowań; stan biologiczny populacji – pojęcie zdrowia i choroby (epidemie i pandemie), choroby cywilizacyjne; demografia - specyfika populacji ludzkich (wielkość, struktura i dynamika), konsekwencje zjawisk populacyjnych.
Wykład: wykład, wykład multimedialny (e-learning); ćwiczenia: pokaz, dyskusja, pogadanka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, trwające 60 minut (10 pytań, każde pytanie – 1 pkt). Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 6 pkt. (60%). Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch pisemnych sprawdzianów wiedzy – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów z każdego sprawdzianu oraz pozytywnie ocenione pisemne opracowanie/referat na zadany temat przedstawione na zajęciach na forum grupy studentów. Ocena końcowa to średnia arytmetyczna pozytywnych ocen cząstkowych obu form zajęć.
1. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
3. Strzałko J., Mosso-Pietraszewska T.: Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa, 2003. Campbel B.: Ekologia człowieka, PWN, Warszawa, 1995
4. Wolański N.: Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2006
5. GUS - Roczniki statystyczne
1. Malinowski A.: Auksologia, rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Oficyna Wyd. UZ, Zielona Góra, 2004
2. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005
Zmodyfikowane przez dr Artur Wandycz (ostatnia modyfikacja: 30-04-2019 15:26)