SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z neurologii i psychiatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z neurologii i psychiatrii
Kod przedmiotu 12.1-WP-PEDP-NEUR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu neurologopedii.

Wymagania wstępne

Wiedza teoretyczna i praktyczna z zakresu logopedii.

Zakres tematyczny

Podstawy psychiatrii i psychopatologii

1. Nieprawidłowości psychiczne występujące u ludzi zdrowych

2. Podstawowe pojęcia

3. Zaburzenia czynności poznawczych

4. Schizofrenia

5. Choroby afektywne

6. Zaburzenia psychosomatyczne

7. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD) 73 •

8. Zaburzenia adaptacyjne i reakcja na ciężki stres

9. Zaburzenia psychiczne u dzieci 98 • 12. Zaburzenia psychiczne wieku podeszłego 116

Podstawy neurologii 

  1. Podstawy diagnostyki zaburzeń mowy w schorzeniach neurologicznych.
  2. Ocena zaburzeń mowy u pacjenta dorosłego i dziecka – badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjentów.
  3. Prezentacja pacjentów z zaburzeniami mowy wieku rozwojowego: opóźnienie rozwoju mowy i języka, afazja, rozwojowa, całościowe zaburzenia rozwojowe ze spektrum autyzmu dyzartryczne zaburzenia mowy.
  4. Choroby naczyniowe mózgu (udary): zator, zakrzep, krwotok   śródmózgowy, krwotok podpajęczynówkowy – zasady diagnostyki różnicowej.
  5. Badanie chorego z afazją.

 

Metody kształcenia

Metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz ocena z pracy samodzielnej (studium przypadków (50%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bilikiewicz A., Strzyżewski W.: Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. PZWL.
  2. Bilikiewicz A., Landowski J., Radziwłowicz P.: Psychiatria. Repetytorium. PZWL, Warszawa 1999.
  3. Bilikiewicz A., Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J.: Psychiatria. T. I, II, III. Urban&Partner, Wrocław.
  4. Kaplan H.I., Sadock B.J. (polska red. Sidorowicz S.): Psychiatria kliniczna. Urban&Partner, Wrocław.
  5. Pużyński S., Beręsewicz M: Zasady rozpoznawania i leczenia zaburzeń psychicznych. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.
  6. A. Prusiński: Neurologia praktyczna.  Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2013

Literatura uzupełniająca

  1. Tarkowski Z., Jastrzębowska G., red., Człowiek wobec ograniczeń, Lublin 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 14:03)