SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kultura języka polskiego |
Kod przedmiotu | 09.3-WP-PEDP-KJP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu kultury języka; kształcenie umiejętności rozpoznawania i unikania różnych typów błędów językowych oraz diagnozowania niepokojących zjawisk językowych; doskonalenie kompetencji komunikacyjnych.
Podstawowa wiedza o języku polskim.
1. Kultura języka (słowa) a komunikacja językowa.
2. Instytucjonalne formy upowszechniania kultury języka (Ustawa o języku polskim).
3. Podstawowe pojęcia: norma, innowacja, błąd językowy, kryteria poprawności językowej, uzus językowy.
4. Wybrane zasady poprawności językowej: zasada ortofoniczna, zagadnienia z ortografii i interpunkcji, odmiana nazwisk, fleksja liczebnika, słowotwórstwo przymiotnika, szyk wyrazów w mowie i piśmie, poprawność stylistyczna.
5. Najczęściej spotykane maniery i błędy w języku codziennym.
6. Kultura oficjalnej korespondencji.
7. Etyka i estetyka wypowiedzi. Poprawna polszczyzna w praktyce.
8. Język w środkach masowego przekazu (wypowiedzi prasowe, Internet, telewizja).
9. Poradnictwo językowe w Polsce. Rodzaje słowników.
Praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, burza mózgów, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/ warsztatu wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/
Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 18:28)