SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczne aspekty trudności w uczeniu się - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczne aspekty trudności w uczeniu się
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-PATU
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z pedagogicznymi problemami związanymi z trudnościami w uczeniu się, przyczynami trudności, rodzajami, sposobami pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z modelami pracy terapeutycznej i pedagogicznej, z zasadami planowania pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; zapoznanie z wiedzą na temat organizacji pomocy pedagogicznej udzielanej dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Zakres tematyczny

Wykłady

Pojęcie trudności w uczeniu się i jego zakres, rodzaje, przyczyny i objawy trudności w uczeniu się, sposoby pracy pedagogicznej z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się, modele pracy terapeutycznej i pedagogicznej, zasady planowania pracy terapeutycznej, dydaktycznej i wychowawczej z dziećmi z trudnościami w uczeniu się,  organizacja pomocy pedagogicznej udzielanej dziecku z trudnościami w uczeniu się, wpływ zaburzeń rozwojowych na niepowodzenia dziecka, rodzina a trudności w uczeniu się, środowisko szkolne a niepowodzenia w nauce.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Zaliczenie na podstawie obecności  i pozytywnej oceny z aktywności podczas dyskusji oraz zadań zleconych przez prowadzącego.

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria-diagnoza-terapia. Warszawa: CMP
  2. Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: Psychologia Wychowawcza, 1995, nr3, s 216-223
  3. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: WSiP
  4. Kaja, B. (2003). Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska
  5. Krasowicz-Kupis, G. Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN
  6. Nartowska, H. (1980). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszwa: WSiP
  7. Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ
  8. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa
  9. Skorek, M., E. (2004). Terapia pedagogiczna. Kraków: Impuls
  10. Włodek-Chronowska, J. (1993). Diagnostyka psychopedagogiczna. W: J. Włodek-Chronowska (red. ) Terapia pedagogiczna. Karków: UJ

 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady.

Literatura uzupełniająca

  1. Goldman, R., Scott, S. (2000). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław: Urban&Partner
  2. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP
  3. Jarosz, E., Wysocka, E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 05:23)