SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy języka migowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy języka migowego
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP- PJM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z problematyką dotyczącą niepełnosprawności związanej z wadami słuchu. Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. Problemy życia codziennego osób głuchych. Rehabilitacja i leczenie osób z uszkodzonym słuchem. Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Kształcenie osób głuchych. Polski Związek Głuchych – zadania, działalność..

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu.
  2.  Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą.
  3. Problemy życia codziennego osób głuchych.  
  4. Rehabilitacja i leczenie osób z uszkodzonym słuchem
  5. .Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi.
  6. Kształcenie osób głuchych.
  7. Polski Związek Głuchych – zadania, działalność.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć, obecność na zajęciach

Literatura podstawowa

 

1.     Jouvet D., Mowa dziecka: wychowanie dwujęzyczne dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996.

2.     Lane H., Maska dobroczynności: deprecjacji społeczności głuchych, Warszawa 1996.

3.     Prillwitz S., Język, komunikacja i zdolności poznawcze niesłyszących, Warszawa 1996.

4.     Sachs O., Zobaczyć głos: podróż do świata ciszy, Warszawa 1998.

 

Literatura uzupełniająca

 

1.     Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi, Warszawa 1999.

2.     Szczepankowski B., Zarys historii stowarzyszeń głuchoniemych 1876-1946, Warszawa 1996.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Kochan (ostatnia modyfikacja: 08-05-2019 06:17)