SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Opieka i pomoc osobom starszym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Opieka i pomoc osobom starszym
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-OPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie specyfiki okresu późnej dorosłości, problemów osób w starszym wieku oraz działalności różnych placówek prosenioralnych. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb ludzi zaawansowanych wiekowo, umiejętności pracy w zespole, podejmowania skutecznej współpracy z opiekunami osób starszych i instytucjami działającymi na rzecz seniorów w środowisku lokalnym.

Wymagania wstępne

Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka w różnych fazach życia

Zakres tematyczny

  • Starzenie się i starość  – definicje - teorie – koncepcje starzenia się i starości;
  • Sytuacja demograficzna społeczeństwa i struktura demograficzna według wieku populacji osób starszych (cechy społeczno-demograficzne populacji osób starszych, stan cywilny, zgony, umieralność, prognozy na kolejne lata oraz implikacje zmian demograficznych dla polityki państwa);
  • Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie... Psychologiczna charakterystyka osób starszych (życie rodzinne i funkcjonowanie gospodarstwa domowego; rola babć i dziadków w funkcjonowaniu rodzin; jakość życia w starości; postawy społeczne wobec starzenia się, starości i osób starszych; religijność seniorów);
  • Problemy egzystencjalne seniorów (lęk tanatyczny, bilans i sens życia, samotność, osamotnienie, izolacja, cierpienie, żałoba i wdowieństwo);
  • Marginalizacja i dyskryminacja seniorów – przejawy, przyczyny i skutki. Wykluczenie cyfrowe;
  • Zachowania patologiczne w starości i wobec osób starszych;
  • Zdrowie i choroba jako determinanty jakości życia w starości osób starszych (uwarunkowania stanu zdrowia, opieka zdrowotna oraz jakość życia związana ze zdrowiem);
  • Sytuacja osób starszych na rynku pracy (aktywność zawodowa osób starszych, emeryci i renciści, 50+ - bezrobotni i bierni zawodowo; aktywność w obszarze nowych technologii);
  • Znaczenie aktywności w życiu osób zaawansowanych wiekowo.
  • Formy aktywności (społeczna i obywatelska; edukacyjna i kulturalna;  aktywność sportowa i rekreacyjna). Aktywność nieformalna na rzecz rodziny i społeczności lokalnej. Aktywność formalna – w organizacjach pozarządowych i politycznych;
  • Sytuacja starszych osób z niepełnosprawnością;
  • Polityka społeczna wobec osób starszych w Polsce (na szczeblu centralnym i szczeblu regionalnym);
  • Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne.
  • Polski system pomocy społecznej na rzecz ludzi starszych.
  • Instytucje i placówki wspierające rozwój ludzi zaawansowanych wiekowo. Instytucje i placówki niosące pomoc osobom w starszym wieku;
  • Wycieczka dydaktyczna do wybranej placówki pro senioralnej.

Metody kształcenia

Dyskusja, metody aktywizujące, praca w małych grupach, praca z tekstem źródłowym, metoda programowana  z wykorzystaniem komputera.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach (na każdych ćwiczeniach), przygotowania w zespole prezentacji na temat wybranego zagadnienia, wybranej placówki prosenioralnej, opracowania w zespole konspektu zajęć aktywizujących dla osób w starszym wieku oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa

ocena z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
  2. Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Kraków 2017.
  3. Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., red., Pomoc i opieka w starości, Szczecin 2007.
  4. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2010.
  5. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
  6. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
  7. Trafiałek E., Polska starość w dobie przemian, Katowice 2003.
  8. Zych A.A., red., Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość, Łask 2012.
  9. USTAWA z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych  (Dz. U. poz. 1705)

Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Literatura uzupełniająca

  1. Antoszewska B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., red., Porozmawiajmy o starości..., Olsztyn 2015.
  2. Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Bydgoszcz 2012.
  3. Bühler Ch., Bieg życia ludzkiego, Warszawa 1999.
  4. Bugajska B., red., Życie w starości, Szczecin 2007.
  5. Bugajska B., Tożsamość człowieka w starości: studium socjopedagogiczne, Szczecin 2005.
  6. Dzięgielewska M., red., Przygotowanie do starości, Łódź 1997.
  7. Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2010.
  8. Nawrocka J., Społeczne doświadczenie starości – stereotypy, postawy, wybory, Kraków 2013.
  9. Nowicka A., Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2011.
  10. Obuchowski K., red., Starość i osobowość, Bydgoszcz 2002.
  11. Pędich W., Ludzie starzy, Warszawa 1996.
  12. Rembowski J., Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, Warszawa-Poznań 1990.
  13. Steuden S., Marczuk M., red., Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin 2006.
  14. Susułowska M., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 1989.
  15. Synak B., red., Polska starość, Gdańsk 2002.
  16. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków 2010.
  17. Tobiasz-Adamczyk B., red., Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009.
  18. Wiśniewska-Roszkowska K., Nowe życie po sześćdziesiątce, Radom 2003.
  19. Zych A.A., Leksykon gerontologii, Kraków 2007.

 

Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 16-11-2019 15:02)