Poznanie specyfiki okresu późnej dorosłości, problemów osób w starszym wieku oraz działalności różnych placówek prosenioralnych. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb ludzi zaawansowanych wiekowo, umiejętności pracy w zespole, podejmowania skutecznej współpracy z opiekunami osób starszych i instytucjami działającymi na rzecz seniorów w środowisku lokalnym.
Wymagania wstępne
Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka w różnych fazach życia
Zakres tematyczny
Starzenie się i starość – definicje - teorie – koncepcje starzenia się i starości;
Sytuacja demograficzna społeczeństwa i struktura demograficzna według wieku populacji osób starszych (cechy społeczno-demograficzne populacji osób starszych, stan cywilny, zgony, umieralność, prognozy na kolejne lata oraz implikacje zmian demograficznych dla polityki państwa);
Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie... Psychologiczna charakterystyka osób starszych (życie rodzinne i funkcjonowanie gospodarstwa domowego; rola babć i dziadków w funkcjonowaniu rodzin; jakość życia w starości; postawy społeczne wobec starzenia się, starości i osób starszych; religijność seniorów);
Problemy egzystencjalne seniorów (lęk tanatyczny, bilans i sens życia, samotność, osamotnienie, izolacja, cierpienie, żałoba i wdowieństwo);
Marginalizacja i dyskryminacja seniorów – przejawy, przyczyny i skutki. Wykluczenie cyfrowe;
Zachowania patologiczne w starości i wobec osób starszych;
Zdrowie i choroba jako determinanty jakości życia w starości osób starszych (uwarunkowania stanu zdrowia, opieka zdrowotna oraz jakość życia związana ze zdrowiem);
Sytuacja osób starszych na rynku pracy (aktywność zawodowa osób starszych, emeryci i renciści, 50+ - bezrobotni i bierni zawodowo; aktywność w obszarze nowych technologii);
Znaczenie aktywności w życiu osób zaawansowanych wiekowo.
Formy aktywności (społeczna i obywatelska; edukacyjna i kulturalna; aktywność sportowa i rekreacyjna). Aktywność nieformalna na rzecz rodziny i społeczności lokalnej. Aktywność formalna – w organizacjach pozarządowych i politycznych;
Sytuacja starszych osób z niepełnosprawnością;
Polityka społeczna wobec osób starszych w Polsce (na szczeblu centralnym i szczeblu regionalnym);
Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne.
Polski system pomocy społecznej na rzecz ludzi starszych.
Instytucje i placówki wspierające rozwój ludzi zaawansowanych wiekowo. Instytucje i placówki niosące pomoc osobom w starszym wieku;
Wycieczka dydaktyczna do wybranej placówki pro senioralnej.
Metody kształcenia
Dyskusja, metody aktywizujące, praca w małych grupach, praca z tekstem źródłowym, metoda programowana z wykorzystaniem komputera.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach (na każdych ćwiczeniach), przygotowania w zespole prezentacji na temat wybranego zagadnienia, wybranej placówki prosenioralnej, opracowania w zespole konspektu zajęć aktywizujących dla osób w starszym wieku oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa
ocena z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
Fabiś A., Wawrzyniak J.K., Chabior A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Kraków 2017.
Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., red., Pomoc i opieka w starości, Szczecin 2007.
Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2010.
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Trafiałek E., Polska starość w dobie przemian, Katowice 2003.
Zych A.A., red., Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość, Łask 2012.
USTAWAz dnia 11 września 2015 r.o osobach starszych (Dz. U. poz. 1705)
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Literatura uzupełniająca
Antoszewska B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., red., Porozmawiajmy o starości..., Olsztyn 2015.
Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Bydgoszcz 2012.
Bühler Ch., Bieg życia ludzkiego, Warszawa 1999.
Bugajska B., red., Życie w starości, Szczecin 2007.
Bugajska B., Tożsamość człowieka w starości: studium socjopedagogiczne, Szczecin 2005.
Dzięgielewska M., red., Przygotowanie do starości, Łódź 1997.
Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2010.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.