SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura popularna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura popularna
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDP-KPop
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy z zakresu wybranych koncepcji kultury popularnej. Poznanie przemian w obrębie kultury popularnej. Znajomość i krytyczna analiza tekstów kultury popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów medialnych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady - Podstawowe pojęcia z zakresu kultury popularnej. Historia i rozwój kultury popularnej. Powtórzenie jako podstawowy mechanizm kultury popularnej – nostalgia za PRL-em.  Amerykanizacja kultury popularnej. Popnacjonalizm. Konsumpcjonizm we współczesnych modelach życia.

Ćwiczenia - Rola mediów masowych w upowszechnianiu wzorów kultury. Uniwersalność i globalizacja kultury popularnej. Telewizja i gatunki kultury popularnej. Paleo i Neotelewizja. Kultura w sieci. Nowe media. Twórczość w Internecie – blog artystyczny, powieść hipertekstowa i in.

Metody kształcenia

Wykłady – konwencjonalny i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – prezentacja tematu, udział w zajęciach, praca z tekstem źródłowym, zajęcia terenowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady - Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ćwiczenia - Na ocenę z ćwiczeń składają: aktywność na zajęciach (50%) ocena prezentacji (50%)

Ocena końcowa - Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Strinati O., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1995.
  2. Kultura masowa, pod red. Cz. Miłosza, Kraków 2002.
  3. Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
  4. Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
  5. Encyklopedia kultury polskiej. Pojęcia i problemy wiedzy o kultrze, pod red. A. Kłoskowskiej.
  6. Manowicz L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  7. Fieske J, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
  8. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Kraków 2006.
  9. Wilkoszewska K., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków 1999.
  10. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  11. Kochan J., Życie codzienne w matriksie. Filozofia społeczna ponowoczesności, Scholar 2007
  12. Nowa audiowizualność, (red) Wilk E. Pastyrczak-Kolesińka I., Kraków 2008
  13. Dobek – Ostrowska B., Faras J., Ociepka B. (red.), Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1995.
  14. Gajda J., Juszczak S., Siemieniecki B., Wenta K. (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002.
  15. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
  16. Podglądanie Wielkiego Brata, pod red. W. Godzica, Kraków 2001.
  17. Gałuszka M., Między przyjemnością a rytuałem. Recepcja serialu telewizyjnego, Łódź 1996.
  18. Nowe media w komunikacji społecznej XX w., pod red., M. Hopfingera, Warszawa 2002.
  19. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Re: internet – społeczne aspekty medium, Warszawa 2006.
  20. Jenkins H., Kultura konwergencji, Warszawa 2006.
  21. Goban – Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia i telewizji, Kraków 2000.
  22. Virilio P., Bomba informacyjna, Warszawa 2006.
  23. Wilkoszewska K., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków 1999.
  24. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
  25. Mathews G., Supermarket kuultury, Warszawa 2005.

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jolanta Kostecka (ostatnia modyfikacja: 18-04-2019 16:28)