SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy ze sprawcami i ofiarami przestępstw wybranych kategorii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy ze sprawcami i ofiarami przestępstw wybranych kategorii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MSOP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat metod pracy ze sprawcami i ofiarami przestępstw wybranych kategorii. Wykształcenie umiejętności pracy ze sprawcami i ofiarami w szczególnych przypadkach

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, kryminologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Treści konwersatoriów:

Metody i trening pracy ze sprawcami stosującymi przemoc (bójki, pobicia, rozboje)

Metody i trening pracy z przestępcami niebezpiecznymi

Metody i trening pracy z przestępcami seksualnymi

Trening pracy z ofiarami przestępstw seksualnych

Metody pracy z osobami starszymi – pokrzywdzonymi w sprawach karnych

Praca z dziećmi pokrzywdzonymi przestępstwem w zależności od wieku dziecka i rodzaju pokrzywdzenia

Psychopedagogiczne wzmacnianie dzieci będących świadkami przemocy

Praca z tzw. interesantem trudnym

Udział biegłych w przypadku sprawców przestępstw i pokrzywdzonych ze zróżnicowanymi deficytami (głusi, niemi, niewidomi)

Trening zastępowania agresji (TZA)

Metody kształcenia

Konwersatorium: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: konwersatorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę.  Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest udzielanie odpowiedzi przez studenta na pytania sformułowane przez prowadzącego w trakcie konwersatoriów

Ocena końcowa: Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Hołyst B., Psychologia kryminalistyczna, Warszawa 2006r
  2. Przybyliński S.: Więźniowie niebezpieczni – ukryty świat penitencjarny. Kraków 2012 wyd. I, wyd. II 2013
  3. Przybyliński S.: Skazany ze statusem „niebezpiecznego” – perspektywa izolacyjna [W:] E. Łuczak, S. Przybyliński, J. Żeromska-Charlińska (red.), Eksplikatywne ujęcie procesu resocjalizacji. Horyzonty pedagogiczne.   Olsztyn 2014

Literatura uzupełniająca

1. Przybyliński S. (red.): Przekraczanie kręgu zagubionego człowieczeństwa na resocjalizacyjnej niwie. Kraków 2010

2.  Przybyliński S. (red.): Niebanalny wymiar resocjalizacji penitencjarnej. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji. Toruń 2010

3.   Kulicki M., Kwiatkowska-Wójcikiewicz V., Stępka L., Kryminalistyka. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki śledczej, Toruń 2009.

4.  Gruza E., Goc M., Moszczyński J., Kryminalistyka – czyli rzecz o metodach śledczych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

5.  Niezgoda Z., Kryminalistyczne aspekty przesłuchania świadka, „Prokuratura i Prawo” 2007, nr 2.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2019 19:52)