SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-EWBN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w pracy badawczej. Nabycie umiejętności związanych z wyszukiwaniem informacji, cyfrowym rejestrowaniem i gromadzeniem materiałów badawczych oraz przetwarzaniem i wizualizacją wyników badań.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu obowiązkowego technologie informacyjne oraz media w edukacji. Podstawowe informacje na temat prowadzenia badań naukowych – wiadomości z proseminarium dyplomowego.

Zakres tematyczny

Wykłady

Możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w ramach działalności badawczej realizowanej z zastosowaniem poszczególnych metod badań pedagogicznych. Respektowanie prawa autorskiego, a prawidłowe tworzenie przypisów różnego typu. Przegląd i porównanie różnych narzędzi do edycji tekstu. Systemy antyplagiatowe. Przegląd cyfrowych źródeł informacji (biblioteki, katalogi, bazy danych, portale edukacyjne, Książki Google, programy OCR, ebooki). Strategie zaawansowanego wyszukiwania informacji. Możliwość tłumaczenia dokumentów różnego typu. Przegląd narzędzi umożliwiających głośne odczytywanie tekstu. Procesy poznawcze a typy zadań testowych i ankietowych. Formuły i formularze w arkuszu kalkulacyjnym umożliwiające tworzenie kwestionariusza ankiety elektronicznej lub testu. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego jako narzędzia do przetwarzania danych ankietowych do postaci umożliwiającej analizę statystyczną. Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do przetwarzania i wizualizacji wyników badań. Preferencje poznawcze odbiorców, a wizualizacja wyników badań.

Laboratoria

Edytorstwo komputerowe: formatowanie pracy magisterskiej zgodnie z wymogami, tworzenie przypisów różnego typu, różne formy prezentowania wyników badań. Zaawansowane wyszukiwanie i przetwarzanie informacji: elektroniczne zasoby bibliotek, bazy danych, wyszukiwanie Książek Google; skanowanie OCR; Konwersja dokumentów PDF lub obrazów graficznych do postaci umożliwiającej edycję tekstu, kupowanie ebooków oraz korzystanie z darmowych; tłumaczenie dokumentów i stron internetowych; korzystanie z programów odczytujących dokumenty na głos (np. w systemie Android). Tworzenie elektronicznych ankiet i sposoby ankietowania: rodzaje pytań, ankiety Google, ankiety w Excelu, inne systemy ankietowe. Przetwarzanie danych ankietowych do postaci umożliwiającej analizę statystyczną; Wizualizacja danych: tworzenie tabel, generowanie wykresów. Wizualizacja i prezentacja wyników badań: prezentacje offline, prezentacje online, wideokonferencje, zdalna praca grupowa. Korzystanie z systemów antyplagiatowych. Szyfrowanie danych i anonimizacja wyników badań.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład, wykład konwersatoryjny, samodzielna praca z książką lub kursem multimedialnym.

Laboratoria: pokaz, demonstracja, korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką będą sprawdzane z zastosowaniem testu z progami punktowymi. Umiejętności praktyczne oceniane będą na podstawie oceny prac (zadania praktyczne i projekty) - progi punktowe. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów - progi punktowe.

Wykłady
Zaliczenie wykładów: test pisemny z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria
Zaliczenie laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich wszystkich podlegających ocenie zadań i projektów. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen końcowych z laboratoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
  2. Łobocki M., Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogicznych, Kraków 2010.
  3. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Jędryczkowski J., EFWBN – strona przedmiotu: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/EFWBN.html
  5. Jędryczkowski J., JJ Kursy - edukacyjny kanał YouTubewww.youtube.com/c/JJKursy

Literatura uzupełniająca

  1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  2. Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna tom 1 i 2, Warszawa 2008.
  3. McFedries P. Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne. Gliwice 2015
  4. Jędryczkowski J., Publikacjehttps://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 08-11-2019 22:19)