Pogłębienie wiedzy z wybranego obszaru. Znajomość struktury pracy naukowej. Przygotowanie do opracowania pracy dyplomowej oraz procesu badawczego. Nabycie umiejętności redagowania tekstu naukowego. Poznanie na poziomie pogłębionym wiedzy o wiodących strategiach i metodach badań społecznych oraz zdobycie umiejętności ich praktycznych aplikacji.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu studiów pierwszego stopnia - kierunek pedagogika. Znajomość metodologii badań pedagogicznych.
Zakres tematyczny
Specyfika studiów nad literatura przedmiotu.
Zasady i rodzaje poznania naukowego. Cele i zadania poznania teoretycznego.
Procedura poznawania piśmiennictwa specjalistycznego. Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu.
Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych. Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów.
Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Uogólnianie danych ze studiów literatury
Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
Zaproponowanie ogólnej tematyki seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium.
Technika pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.).
Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Ustalenie tematu pracy oraz celów badań. Analiza i prezentacja problemu na podstawie dobranej literatury. Przygotowanie teoretycznych podstaw tekstu naukowego z wybranego zakresu. Rozpoczęcie redagowania pracy dyplomowej.
Metody kształcenia
Seminarium, praca z grupą, praca indywidualna.
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, praca z tekstem źródłowym, praktyczne działanie.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z seminarium – sukcesywne wykonywanie zadań związanych z projektem pracy magisterskiej wyznaczane z promotorem na poszczególnych etapach seminarium
Literatura podstawowa
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, „Studia Socjologiczne” 2006, 3.
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.
Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Kubinowski D., Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Lublin 2013.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.