SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium magisterskie I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium magisterskie I
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD- SM1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Pogłębienie wiedzy z wybranego obszaru. Znajomość struktury pracy naukowej. Przygotowanie do opracowania pracy dyplomowej oraz procesu badawczego. Nabycie umiejętności redagowania tekstu naukowego. Poznanie na poziomie pogłębionym wiedzy o wiodących strategiach i metodach badań społecznych oraz zdobycie umiejętności ich praktycznych aplikacji.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu studiów pierwszego stopnia - kierunek pedagogika. Znajomość metodologii badań pedagogicznych.

Zakres tematyczny

  1. Specyfika studiów nad literatura przedmiotu.
  2. Zasady i rodzaje poznania naukowego. Cele i zadania poznania teoretycznego.
  3. Procedura poznawania piśmiennictwa specjalistycznego. Problemowe tezy z literatury przedmiotu. Metody studiów nad literaturą przedmiotu.
  4. Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych. Wyjaśnienie stanu wiedzy o przedmiocie studiów.
  5. Analiza tekstów specjalistycznych. Interpretacja publikacji naukowych. Uogólnianie danych ze studiów literatury
  6. Warsztat pisarski nauczyciela – badacza.
  7. Zaproponowanie ogólnej tematyki seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium.
  8. Technika pisania pracy dyplomowej (język, przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.).

Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Ustalenie tematu pracy oraz celów badań. Analiza i prezentacja problemu na podstawie dobranej literatury. Przygotowanie teoretycznych podstaw tekstu naukowego z wybranego zakresu. Rozpoczęcie redagowania pracy dyplomowej.

Metody kształcenia

Seminarium, praca z grupą, praca indywidualna.

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, praca z tekstem źródłowym, praktyczne działanie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z seminarium – sukcesywne wykonywanie zadań związanych z projektem pracy magisterskiej wyznaczane z promotorem na poszczególnych etapach seminarium

Literatura podstawowa

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  2. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  3. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, „Studia Socjologiczne” 2006, 3.
  4. Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  5. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
  6. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993, 1994, 1996.
  7. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.
  8. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  9. Kubinowski D., Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Lublin 2013.
  10. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.
  11. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.
  12. Palka S., Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.
  13. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  14. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
  15. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  16. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
  17. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  18. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1977

Literatura uzupełniająca

  1. Duraj-Nowakowa K., Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków 2002.
  2. Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 10:25)