SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wspomaganie rozwoju dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wspomaganie rozwoju dziecka
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-WRDz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów wybranych koncepcji wyjaśniających istotę wspomagania rozwoju dziecka oraz wyznaczników pedagogicznego działania o charakterze wspomagania rozwoju. Opanowanie przez studentów umiejętności określania strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz projektowania sytuacji wychowawczych z wykorzystaniem wiedzy na temat wspomagania rozwoju oraz odpowiednich zabaw i zadań. Uwrażliwienie studentów na konieczność wyposażenia wychowanków w umiejętność współpracy jako umiejętności składającej się na kompetencje społeczne.    

Wymagania wstępne

Znajomość psychologii rozwoju dziecka, a także zasad funkcjonowania instytucji opiekuńczych oraz edukacyjnych.  

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Egalitarny charakter wspomagania rozwoju dziecka. 2) Wybrane koncepcje wspomagania rozwoju. 3) Wyznaczniki działania o charakterze wspomagania rozwoju dziecka. 4) Wspieranie dziecka w procesie opanowania podstawowych kompetencji (zadań rozwojowych przypadających na okres dzieciństwa), w tym szczególnie umiejętności współpracy. 5) Układ czynników „ryzyka rozwoju” - możliwości przeciwdziałania nieprawidłowościom.

Ćwiczenia

1) Wychowanie rozwijające zorientowane na strefę najbliższego rozwoju dziecka.  2) Znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka. 3) Zadania jako środek diagnozowania oraz wspomagania rozwoju dziecka w sferze motorycznej, umysłowej i emocjonalno-społecznej. 4) Określanie strefy aktualnego i najbliższego rozwoju u dzieci. 5) Projektowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających wspomaganiu dzieci w opanowaniu umiejętności współpracy. 

Metody kształcenia

Wykłady - Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia - Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia

(1) projekt zajęć wspomagających rozwój u wychowanków umiejętności współpracy. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) dostosowanie zajęć do możliwości wychowanków b) atrakcyjność zajęć  c) poprawność metodyczna; (2) Diagnoza strefy aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka w wybranym zakresie. Kryteria oceny od 2-do 5 za: a) rzetelność diagnostyczna zadania  b) atrakcyjność zadnia c) znajomość prawidłowości psychologicznych dotyczących rozwoju dziecka, d) poprawność interpretacji;

Ocena z przedmiotu

Średnia arytmetyczna ocen z wykładu  i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, red. A. Brzezińska, G. Lutomski, Poznań 1994.
  2. Gajewska G., Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009.
  3. Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Sopot 2010.
  4. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań 2012.
  5. Schaffer H.R., Psychologia dziecka, tłum. A. Wojciechowski, Warszawa 2009.
  6. Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971. 

Literatura uzupełniająca

  1. Bąbka J. Zachowania kooperacyjne u dzieci i młodzieży w sytuacjach zadaniowych. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi ograniczeniami sprawności, Zielona Góra 2012. 
  2. Early support for a Child  with a Disability in the Polish and International perspective, red. J. Bąbka, A.I. Brzezińska, Toruń 2015.
  3. Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Bydgoszcz 2006.
  4. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
  5. Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, red. G. Kwaśniewska, Lublin 2007.
  6. U źródeł rozwoju dzieci. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zaburzonego, red. H. Olechnowicz, Warszawa 1999. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-11-2019 13:14)