SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współczesne problemy filozofii wychowania |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-WPFW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o charakterze społeczno-humanistycznym (z obszaru filozofii wychowania), pomocnej w zrozumieniu współczesnych procesów i problemów edukacyjnych oraz ukazanie roli etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce wychowawczej (normy moralne, sumienie, wartości, dylemat moralny).
Brak
Wykłady
Objaśnienie antropologicznych podstaw wychowania
Problem związków pedagogiki i filozofii. Człowiek i filozofia. Antropologia filozoficzna.
Metamorfozy filozofii wychowania. Historyczne konteksty filozofii wychowania.
Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.
Metafizyczność osoby.
Główne problemy filozofii człowieka. Humanistyczne kategorie sensu, wartości, dobra człowieka wspólnoty międzyludzkiej.
Założenia współczesnych teorii edukacji i ich źródła filozoficzne (perenializm, progresywizm, esencjalizm, behawioryzm, rekonstrukcjonizm).
Ćwiczenia
Analiza antropocentrycznych koncepcji wychowania i kategorii filozofii humanistycznej
Idee pedagogii filozoficznej i ich twórcy.
Współczesne inspiracje klasyczną paideią.
Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, fenomenologicznej, emancypacyjnej, krytycznej i personalistycznej.
Specyficzne kategorie filozofii wychowania (wolność, autorytet, rozwój).
Koncepcje człowieka i wychowania w filozofii nowożytnej.
Współczesne koncepcje antropologiczne.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-12-2019 05:33)