SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy filozofii wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy filozofii wychowania
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-WPFW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedmiot ma charakter propedeutyczny dla przedmiotów specjalizacyjnych. Celem zajęć jest przekazanie studentom usystematyzowanej wiedzy o charakterze społeczno-humanistycznym (z obszaru filozofii wychowania), pomocnej w zrozumieniu współczesnych procesów i problemów edukacyjnych oraz ukazanie roli etycznej refleksji nad człowiekiem w praktyce wychowawczej (normy moralne, sumienie, wartości, dylemat moralny).

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady

Objaśnienie antropologicznych podstaw wychowania

Problem związków pedagogiki i filozofii. Człowiek i filozofia. Antropologia filozoficzna.

Metamorfozy filozofii wychowania. Historyczne konteksty filozofii wychowania.

Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.

Metafizyczność  osoby.

Główne problemy filozofii człowieka. Humanistyczne kategorie sensu, wartości, dobra człowieka wspólnoty międzyludzkiej.

Założenia współczesnych teorii edukacji i ich źródła filozoficzne (perenializm, progresywizm, esencjalizm, behawioryzm, rekonstrukcjonizm).

 

Ćwiczenia

Analiza antropocentrycznych koncepcji wychowania i kategorii filozofii humanistycznej

Idee pedagogii filozoficznej i ich twórcy.

Współczesne inspiracje klasyczną paideią.

Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, fenomenologicznej, emancypacyjnej, krytycznej i personalistycznej.

Specyficzne kategorie filozofii wychowania (wolność, autorytet, rozwój).

Koncepcje człowieka i wychowania w filozofii nowożytnej.

Współczesne koncepcje antropologiczne.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Adamski F., Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, Kraków 1999.
  2. Dehnel P., Gutowski P. (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wrocław 2005.
  3. Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoła, Bydgoszcz 2009.
  4. Filozofować w kontekście edukacji, red. K. Denek, J. Gnitecki, Poznań 1991, cz. I.
  5. Gutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
  6. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna. Analizy i impresje, Kraków 2010.
  7. Murzyn A., Filozofia edukacji w schyłku XX wieku. Wybrane kwestie, Kraków 1999.
  8. Murzyn A., Współczesna filozofia edukacji, Kraków 2015.
  9. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998.
  10. Suchodolski B., Wojnar I., Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów, Warszawa 1988.
  11. Sztobryn S., Śliwerski B. (red.), Idee pedagogiki filozoficznej, t. 1, Łódź 2003.
  12. Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000.
  13. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Gnitecki J., Pasterniak W. (red.), O filozofii edukacji. Wstęp do pedagogiki wartości, Gorzów Wielkopolski 1994.
  2. Jakubiak K., Leppert R., Sposoby rozumienia „filozofii wychowania” w polskiej pedagogice XIX i XX wieku, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003.
  3. Jaworska-Witkowska M., Witkowski L., Pedagogika filozoficzna: relacje miedzy pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym, w: Pedagogika, t. 4, red. Śliwerski B., Gdańsk 2010.
  4. Kowalski M., Falcman D., Ideologie nauk społecznych – warianty interpretacyjne, Kraków 2012.
  5. Kowalski M., Kmieciak B., Bioetyka. Między prawem i pedagogiką, Kraków 2016.
  6. Kremień W.G., Filozofia antropocentryzmu w edukacyjnej przestrzeni, Warszawa 2011.
  7. Kruk J., Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998.
  8. Sośnicki K., O pojęciu pedagogiki filozoficznej, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, ks. 2, red. S. Wołoszyn, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998.
  9. Suchodolski B. Współczesne problemy filozofii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1974, nr 1.
  10. Suchodolski B., Filozofia człowieka a wychowanie, „Nowa Szkoła” 1964, nr 2.
  11. Szołtysek A.E., Filozofia wychowania, Toruń 1998.
  12. Sztobryn S., Pedagogika historyczna i filozoficzna, „Przegląd Pedagogiczny” 2011, nr 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-12-2019 05:33)