SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne inspiracje poznawcze i badawcze pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne inspiracje poznawcze i badawcze pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-WIPB
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi, współczesnymi inspiracjami dla wiedzy i badań pedagogicznych

Doskonalenie umiejętności krytycznego, refleksyjnego analizowania sytuacji i zdarzeń szkolnych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką i socjologią ogólną

Zakres tematyczny

Kulturowe podstawy edukacji – J. Bruner

Płynna rzeczywistość edukacji – Z. Bauman

Reprodukcja kulturowa i edukacyjna – P. Bourdieu

Wiedza i władza – M. Foucault

Kapitał społeczny – R. Putman, J. Coleman, P. Bourdieu

Pedagogika krytyczna/Opór edukacyjny – H. Giroux

Metody kształcenia

Dyskusja, Warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia lub sytuacji szkolnej z perspektywy wybranej teorii

Literatura podstawowa

  1. Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie A. Jasińska – Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, tom 1 – 2, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006
  2. J. Bruner, Kultura edukacji, Wyd. Uniwersites, Warszawa 2006
  3. H. A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010
  4. Literatura wybrana przez studentkę/studenta

Literatura uzupełniająca

  1. Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, GWP, Gdańsk 2007
  2. Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010
  3. Sztompka P., Kapitał społeczny, Wyd. Znak, Kraków 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-12-2019 13:01)