SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika mediów z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika mediów z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-PMZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej. Poznanie treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VIII w zakresie edukacji medialnej. Poznanie zagrożeń medialnych wynikających z niewłaściwego wykorzystania mediów przez dzieci i młodzież. Przygotowanie studenta do projektowania oraz metodycznego przeprowadzenia warsztatów edukacyjno-wychowawczych stanowiących w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologia informacyjno-komunikacyjną. 

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.

 

Zakres tematyczny

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Przegląd treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VIII w zakresie edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Problem zagrożeń medialnych wśród dzieci i młodzieży (szkodliwe treści, uzależnienia, cyberprzemoc, sexting). Projektowanie i realizacja warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie prawidłowego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. 

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, projekt, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaprojektowanego i przeprowadzonego warsztatu edukacyjno-wychowawczego dla uczniów w szkole.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa, 2003.

Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków, 2013.

Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa, 2007.

 

 

Literatura uzupełniająca

Ejsmont M., Media. wartości. Wychowanie, Kraków, 2010.

Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko. Gliwice, 2007.

Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowanie. leczenie, profilaktyka. Kraków, 2018.

Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie, Gdańsk, 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2019 16:45)