SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo-wychowawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo-wychowawcza
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PAOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie teoretycznych, metodycznych i praktycznych aspektów pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz innych osób z lokalnego środowiska w ujęciu ekosystemowym.

Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia oraz kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań
uczniów oraz popularyzacji wiedzy. Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.

Zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;  kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między
uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów,
pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;

Jest gotowy do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;  popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę i projektowania pozalekcyjnej pracy opiekuńczo - wychowawczej i profilaktycznej.

 

 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Rozumienie pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży w ujęciu ekosystemowym oraz mechanizmów jej realizowania.
  2. Rola innowacji pedagogicznych i rozwoju utrwalonych, pozytywnych zainteresowań wychowanków, pedagogów, rodziców (wszystkich uczestników w przestrzeni życia) w pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo - wychowawczej.
  3. Poznanie, konstruowanie i ewaluacja dobrych lokalnych praktyk pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej.
  4. Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia oraz kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań
    uczniów oraz popularyzacji wiedzy. Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
  5. Zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;  kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
  6. Jest gotowy do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;  popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę i projektowania pozalekcyjnej pracy opiekuńczo - wychowawczej i profilaktycznej.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

Dyskusja, uczenie się we współpracy, pokaz, metoda projektu. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z udziału w dyskusjach realizowanych na zajęciach oraz z przygotowanego projektu pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej.

Wykład: Aktywny udział w dyskusji.

Ocena końcowa: jest średnią oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Denek K. (2011). Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań.
  2. Gajewska G. (2019). Współczesne tendencje, wyzwania, problemy w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. W druku.
  3. Gajewska G. (2002). Edukacja środowiskowa w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży. Toruń.
  4. Gajewska G. (2008). Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. VII, red. T. Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s.721-734.
  5. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
  6. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2008). Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii. Scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków. Tom 10, Zielona Góra.
  7. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
  8. Zdaniewicz M. (2016). Zarządzanie czasem wolnym w warunkach współczesnej cywilizacji. Zielona Góra. Radziewicz – Winnicki A. (2014). Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną. Studia, szkice i refleksje socjopedagogiczne. Zielona Góra.
  9. Analiza artykułów z czasopism: „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” oraz zasobów internetu oraz adekwatnych aktów prawnych.
  10. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Denek K. (2014). Pedagogiczne aspekty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych prowadzonych w kontekście krajoznawstwa i turystyki. Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Nr 45.
  2. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2008). Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii. Scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków. Tom 10, Zielona Góra.
  4. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra
  5. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-11-2019 09:59)