SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika resocjalizacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PEDR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów problematyki pedagogiki resocjalizacyjnej, jej istoty, zasad, metod, twórców oraz placówek realizujących cele resocjalizacji. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznania problemów wymagających oddziaływań resocjalizacyjnych, projektowania i realizowania oddziaływań w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi przejawiającymi różne rodzaje i stopnie niedostosowania społecznego.

 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach realizacji kursów z: pedagogiki, psychologii, socjologii, niedostosowania społecznego, diagnozy pedagogicznej, profilaktyki społecznej, metodyki opiekuńczo-wychowawczej i metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie.

 

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk; Norma i patologia w zachowaniu człowieka; Zjawiska patologii społecznej; Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne; „Klient” w resocjalizacji; Koncepcje i modele resocjalizacji; Diagnoza w resocjalizacji; Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji; Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na Świecie.

Ćwiczenia                             

Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja; Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej; Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań; Metody twórczej resocjalizacji; Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego; Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.

Ćwiczenia – pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne, metoda sytuacyjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Ocena z egzaminu w formie pisemnej pytania egzaminacyjne obejmują swoim zakresem treści realizowanego na wykładach materiału. Poprawność każdej odpowiedzi punktowana w skali od 0 do 2. Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu min. 51% punktów.

Ćwiczenia

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji, przygotowanie i zrealizowanie zadania praktycznego: zajęć o charakterze profilaktyczno-resocjalizującym w grupie wychowanków.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.   

Literatura podstawowa

1.      Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.

2.      Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.

3.      Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

4.      Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.

5.      Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.

 

Literatura uzupełniająca

1. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.

2. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.

3. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.

Uwagi

Na studiach stacjonarnych zadanie praktyczne realizowane w terenie.


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-11-2019 16:56)