SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

WM7: Przywództwo edukacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu WM7: Przywództwo edukacyjne
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-MPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Student rozumie ogólne warunki kształtowania procesów edukacyjnych i umie organizować warunki nauczania, wychowania i współpracy w szkole z uwzględnieniem priorytetu jakości i efektywności edukacji. Rozumie potrzebę ustawicznej modyfikacji warsztatu pracy i konieczność rozwoju zawodowego z uwzględnieniem pracy w/z zespole (zespołem). Rozumie swoją centralną pozycję we wprowadzaniu oddolnych zmian w edukacji i swoją pozycję w procesie reform uwzględniających ewolucję systemu edukacji. Rozumie rolę przywódcy/lidera w placówkach edukacyjnych w kształtowaniu kultury pracy szkoły otwartej na zmianę. Rozumie znaczenie współpracy w środowisku szkolnym i partycypacji społecznej w procesie tworzenia wysokiej jakości edukacji.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza związana z pedagogiką, psychologią i socjologią ogólną

Zakres tematyczny

Przywództwo, zarządzanie i kierowanie: analiza pojęć

Przywództwo w trzech modelach zarządzania (stara administracja publiczna, nowe zarządzanie publiczne, uczenie się organizacyjne)

Modele i style przywództwa vs kierowanie zespołem

Tendencje zmieniające oblicze przywództwa

Przywództwo nauczycieli i przywództwo rozproszone

Znaczenie przywództwa w poprawie jakości edukacji

Przywództwo w kształtowaniu kultury szkoły

Wprowadzaniu zmian w środowisku szkolnym – możliwości i ograniczenia

Metody kształcenia

Dyskusja, warsztat

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)

Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności z perspektywy analizy kompetencji przywódczych

Literatura podstawowa

1.      Bjerke B., Kultura a style przywództwa: zarządzanie w warunkach globalizacji, przeł. B. Nawrot, Kraków, Oficyna Ekonomiczna 2004.

2.      Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003.

3.      Day Ch., Jak wygląda skuteczne przywództwo w szkole?, [w:] Przywództwo w szkole, red. J.M. Michalak, Impuls, Kraków 2006.

4.      Fullan M., (2006), Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, tłum. Kruszewski K. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

5.      Hofstede G., Kultury i organizacje, PWN, Warszawa 2001.

6.      Koźmiński A.K., Ograniczone przywództwo (ebook), Wyd. Poltext

7.      Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I., (red.), (2011), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

8.      Madalińska-Michalak J. (red.), Przywództwo nauczycieli, Wydawnictwo FRSE: Warszawa 2018

9.      Mazurkiewicz G., (2011), Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności,. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

10.  Melosik Z., Systemy kształcenia i doskonalenia kadry kierowniczej w krajach Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014.

11.  Michalak J. M., (red.), (2009), Przywództwo w kształtowaniu warunków edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

12.  Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

13.  Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza Impuls 1996.

14.  Śliwerski B., Meblowanie szkolnej demokracji. Wolters Kluwer: Warszawa 2017.

15.  Wróbel A., Problem intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2014.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2019 08:38)