SylabUZ
Nazwa przedmiotu | WM7: Przywództwo edukacyjne |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-MPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie |
Student rozumie ogólne warunki kształtowania procesów edukacyjnych i umie organizować warunki nauczania, wychowania i współpracy w szkole z uwzględnieniem priorytetu jakości i efektywności edukacji. Rozumie potrzebę ustawicznej modyfikacji warsztatu pracy i konieczność rozwoju zawodowego z uwzględnieniem pracy w/z zespole (zespołem). Rozumie swoją centralną pozycję we wprowadzaniu oddolnych zmian w edukacji i swoją pozycję w procesie reform uwzględniających ewolucję systemu edukacji. Rozumie rolę przywódcy/lidera w placówkach edukacyjnych w kształtowaniu kultury pracy szkoły otwartej na zmianę. Rozumie znaczenie współpracy w środowisku szkolnym i partycypacji społecznej w procesie tworzenia wysokiej jakości edukacji.
Podstawowa wiedza związana z pedagogiką, psychologią i socjologią ogólną
Przywództwo, zarządzanie i kierowanie: analiza pojęć
Przywództwo w trzech modelach zarządzania (stara administracja publiczna, nowe zarządzanie publiczne, uczenie się organizacyjne)
Modele i style przywództwa vs kierowanie zespołem
Tendencje zmieniające oblicze przywództwa
Przywództwo nauczycieli i przywództwo rozproszone
Znaczenie przywództwa w poprawie jakości edukacji
Przywództwo w kształtowaniu kultury szkoły
Wprowadzaniu zmian w środowisku szkolnym – możliwości i ograniczenia
Dyskusja, warsztat
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu (w stałych grupach zadaniowych)
Indywidualna, pisemna analiza wybranego zdarzenia z życia szkolnej (instytucjonalnej) codzienności z perspektywy analizy kompetencji przywódczych
1. Bjerke B., Kultura a style przywództwa: zarządzanie w warunkach globalizacji, przeł. B. Nawrot, Kraków, Oficyna Ekonomiczna 2004.
2. Czerska M., Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera, Difin, Warszawa 2003.
3. Day Ch., Jak wygląda skuteczne przywództwo w szkole?, [w:] Przywództwo w szkole, red. J.M. Michalak, Impuls, Kraków 2006.
4. Fullan M., (2006), Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, tłum. Kruszewski K. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
5. Hofstede G., Kultury i organizacje, PWN, Warszawa 2001.
6. Koźmiński A.K., Ograniczone przywództwo (ebook), Wyd. Poltext
7. Kwiatkowski S.M., Michalak J.M., Nowosad I., (red.), (2011), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
8. Madalińska-Michalak J. (red.), Przywództwo nauczycieli, Wydawnictwo FRSE: Warszawa 2018
9. Mazurkiewicz G., (2011), Przywództwo edukacyjne. Odpowiedzialne zarządzanie edukacją wobec wyzwań współczesności,. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
10. Melosik Z., Systemy kształcenia i doskonalenia kadry kierowniczej w krajach Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych, Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014.
11. Michalak J. M., (red.), (2009), Przywództwo w kształtowaniu warunków edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
12. Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.
13. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza Impuls 1996.
14. Śliwerski B., Meblowanie szkolnej demokracji. Wolters Kluwer: Warszawa 2017.
15. Wróbel A., Problem intencjonalności działania wychowawczego. Studium teoretyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2014.
Zmodyfikowane przez dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2019 08:38)