SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wiedza o kulturze popularnej i mediach - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wiedza o kulturze popularnej i mediach
Kod przedmiotu 14.7-WP-PEDD- POKM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Kostecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie wiedzy z zakresu wybranych koncepcji kultury współczesnej. Poznanie przemian w obrębie kultury symbolicznej. Znajomość i krytyczna analiza tekstów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem przekazów medialnych.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Rozumienie podstawowych pojęć z zakresu kultury popularnej. Historia i rozwój kultury popularnej. Powtórzenie jako podstawowy mechanizm kultury popularnej – nostalgia za PRL-em.  Amerykanizacja kultury popularnej. Konsumpcjonizm we współczesnych modelach życia. Rola mediów masowych w upowszechnianiu wzorów kultury. Uniwersalność i globalizacja kultury popularnej. Telewizja i gatunki kultury popularnej. Paleo i Neotelewizja. Kultura w sieci. Nowe media. Twórczość w Internecie – blog artystyczny, powieść hipertekstowa. Kultura popularna jako obszar zainteresowania pedagogiki postmodernistycznej;  kultura popularna jako przestrzeń uczenia się; kultura popularna jako obszar badań pedagogicznych.

Metody kształcenia

wykład interaktywny, dyskusja, warsztat, prezentacja, analiza tekstu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z laboratorium  to średnia  arytmetyczna ocen za  aktywność na zajęciach,  przeprowadzenie warsztatu, kolokwium.

Ocena końcowa to ocena z laboratorium.

 

Literatura podstawowa

  1. Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Re: internet – społeczne aspekty medium, Warszawa 2006.
  2. Dobek – Ostrowska B., Faras J., Ociepka B. (red.), Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1995.
  3. Encyklopedia kultury polskiej. Pojęcia i problemy wiedzy o kultrze, pod red. A. Kłoskowskiej.
  4. Fieske J, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
  5. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Kraków 2006.
  6. Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
  7. Gajda J., Juszczak S., Siemieniecki B., Wenta K. (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002.
  8. Gałuszka M., Między przyjemnością a rytuałem. Recepcja serialu telewizyjnego, Łódź 1996.
  9. Goban – Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia i telewizji, Kraków 2000.
  10. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
  11. Jakubowski W.,  Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006.
  12. Jenkins H., Kultura konwergencji, Warszawa 2006.
  13. Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
  14. Kochan J., Życie codzienne w matriksie. Filozofia społeczna ponowoczesności, Scholar 2007
  15. Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
  16. Kultura masowa, pod red. Cz. Miłosza, Kraków 2002.
  17. Manowicz L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  18. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  19. Mathews G., Supermarket kultury, Warszawa 2005.
  20. Nowa audiowizualność, (red) Wilk E. Pastyrczak-Kolesińka I., Kraków 2008
  21. Nowe media w komunikacji społecznej XX w., pod red., M. Hopfingera, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 11:13)