SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-DPDZT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych (istota, rodzaje zdolności i twórczości oraz metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych (identyfikacja zespołowa, indywidualna, rodziców i nauczycieli). Metody i techniki diagnozy pedagogicznej dzieci twórczych (myślenia, zachowania, postaw, języka, procesu twórczego). Wykorzystanie wybranego narzędzia badawczego do diagnozy dzieci i interpretacji uzyskanych wyników badań.  Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Opieka pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne, badanie wybranymi narzędziami dzieci zdolnych, projektowanie z nimi pracy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności, wyboru odpowiedniego narzędzia badawczego, przeprowadzenia nim diagnozy oraz zinterpretowania pozyskanych wyników.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
  2. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
  3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

  1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
  2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Magda-Adamowicz, Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.
  4. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  5. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
  6. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 11-12-2019 12:46)