SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PORP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie przyszłych pedagogów zajmujących się pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkołach lub innych placówkach (opieki całkowitej, częściowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych itd.) do prowadzenia na terenie tych placówek i w środowisku lokalnym prawidłowo rozumianej i właściwie organizowanej pracy w zakresie poradnictwa wychowawczego, społeczno-opiekuńczego oraz w zakresie przygotowania dzieci i młodzieży do świadomego i racjonalnego, odpowiadającego zainteresowaniom, uzdolnieniom i możliwościom psychofizycznym – wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej. Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania, socjalizacji, uwarunkowań związanych z rozwojem bio-psycho-fizycznym człowieka (dziecka)

 

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Rys historyczny, przedmiot, cele, zadania i funkcje poradnictwa pedagogicznego.
  • Struktura poradnictwa (kryteria klasyfikacyjne poradnictwa, rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka)
  • Udzielanie porady jako układ komunikacyjny (porada jako podstawowy element poradnictwa, reguły udzielania porady). Podmiot i przedmiot w relacji poradniczej.
  • Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej. Podstawy prawne i procedury postępowania.
  • Poradnictwo opiekuńcze w służbie pomocy dziecku i jego rodzinie (w szkole, rodzinie, środowisku zamieszkania – pomoc psychologiczno-pedagoficzna)
  • Kompetencje poradnicze nauczyciela –wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
  • Poradnictwo zawodowe w świetle teorii rozwoju zawodowego człowieka

Ćwiczenia                    

  • Poradnictwo jako działanie niezinstytucjonalizowane i zinstytucjonalizowane. Proces postępowania poradniczego- etapy, metody i techniki pracy w poradnictwie.
  • Zasady działania poradniczego i ich przestrzeganie w procesie udzielania pomocy.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i innych placówkach (zasady udzielania i organizacji pomocy,  formy pomocy organizowane w szkole i innych placówkach).
  • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna – jej rola w procesie poradnictwa pedagogicznego  (zasady korzystania z pomocy poradni w świetle nowych uregulowań prawnych, działalność opiniodawcza i orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne).
  • Internet – nowa forma pomocy w realcji poradniczej.
  • Poradnictwo dydaktyczno – wychowawcze – zakres i rodzaje pomocy (poradnictwo w zakresie badania dojrzałości szkolnej dzieci; niepowodzeń szkolnych , specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu; relacje: doradca – nauczyciel - rodzic).
  • Poradnictwo w zakresie zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego – zakres i  rodzaje pomocy;  relacje: doradca – nauczyciel – rodzic.
  • Poradnictwo w stosunku do dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – instytucjonalne i  indywidualne formy pomocy dziecku i rodzinie
  • Poradnictwo w zakresie rozwoju uzdolnień i talentów – zakres pomocy dziecku i rodzinie
  • Poradnictwo zawodowe (system przygotowania uczniów do wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej, rola szkoły, nauczyciela, rodziny, środowiska lokalnego w tym procesie; formy i metody przygotowania uczniów do wyboru szkoły i zawodu, praktyka pomocy w poradnictwie zawodowym).
  • Wybrane aspekty poradnictwa specjalistycznego (poradnictwo rodzinne, telefon zaufania – „niebieska”, „pomarańczowa” linia, TPD).

Metody kształcenia

Wykłady – wykład z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – praca w grupach, burza mózgów, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, pokaz narzędzi, jakimi posługują się doradcy  (pedagog, psycholog, doradca zawodowy – wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej).

                                          

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi  (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) bądź w formie ustnej – wybór studenta.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji  określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  • Czerniawska O., Poradnictwo jako wzmacnianie środowiska wychowawczego, Warszawa 1977.
  • Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
  • Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004.
  • Kargulowa A., Jędrzejczak M.(red.), Społeczne i jednostkowe znaczenie poradnictwa, Wrocław 1982.
  • Kargulowa A. (red.), Poradnictwo w okresie transformacji kulturowej, Wrocław 1995.
  • Krawczyk L., Kulpa A., Maicka M., Orientacja zawodowa, Warszawa-Łódź 1999.
  • Kukla D.(red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary. Warszawa 2009.
  • Pawłowska R., Poradnictwo pedagogiczne, Warszawa 1986.
  • Siarkiewicz E. (red.), Niejednoznaczność poradnictwa, Zielona Góra 2004.
  • Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
  • Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006.

+ aktualne akty prawne dot. np. pomocy psychologiczno-pedagogicznej , orzekania i opiniowania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną

Literatura uzupełniająca

 

  • Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S.Cieśla, Warszawa 2002.
  • Bednarek S., Jastrzębski J., Kocur M., Jak żyć? 265 sposobów na życie, Warszawa-Wrocław 1999.
  • Boland H., Podstawy komunikowania w doradztwie, tłum. E.Jaska, Poznań 1995.
  • Borowicz R., Plany kształceniowe i zawodowe młodzieży oraz ich realizacja, Warszawa 1980.
  • Czerwińska-Jasiewicz M., Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości i uwarunkowania psychospołeczne, Warszawa 1997.
  • Czarnecki K., Rozwój zawodowy,  Warszawa 1985.
  • S. Gladding S., Poradnictwo zawodowe, Warszawa 1992.
  • Hajduk B., Hajduk E., O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008.
  • Hamer H., Demon nietolerancji, Warszawa 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 14:11)