SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca społeczno-wychowawcza z rodziną |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-PSWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie funkcjonowania rodzin, norm oraz patologi życia społecznego. Pogłębienie wiedzy na temat różnorodnych aspektów pracy społeczno - wychowawczej z rodziną jako systemem. Poznanie podstaw terapii systemowej rodzin. Przygotowanie studenta do pracy społeczno-wychowawczej z rodziną w doświadczanych przez nią sytuacjach trudnych i kryzysach, poprzez doskonalenie umiejętności rozpoznawania zasobów osób tworzących rodzinę, motywowania i inicjowania zmian w środowisku rodziny
Ogólna wiedza z zakresu Pedagogiki rodziny
Charakterystyka rodzin - adresatów systemu wspierania rodziny (rodziny wydolne, jeszcze wydolne, niewydolne); rodzina w kryzysie; praca z rodziną skoncentrowaną na rozwiązaniach; praca na zasobach rodziny; pomoc w rozstrzyganiu problemów wychowawczych (wybrane metody pracy z rodziną m.in. Kids Skils – Dam Radę, Jestem z ciebie dumny lub inne); pomoc w rozstrzyganiu problemów życiowych (alimenty, mieszkanie, zapomogi, praca, leczenie); instytucje wsparcia rodziny; sposoby konstruowania planu pracy z rodziną (cele, struktura, bloki tematyczne) , praca na studium przypadku - opracowywanie planów pracy z rodziną
Wykład, prezentacja, dyskusja, trening, symulacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - kolokwium z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%) oraz praca pisemna zawierająca opracowanie planu pracy z rodziną (70%)
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
1. Badura-Madej W, Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracownaików socjalnych, 1999,
2. Dybowska E, Wojtanowicz K, System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013
3. Przyborowska K, Dałek M, Jak budować plan pomocy? Warszawa 2014
4. Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Akapit, Toruń 2010
5. Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1994
1. S. Kawula, J.Brągiel, A.Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2012,
2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na rozwiązaniach, Katowice 2010.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 13:40)