SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacyjność w pomocy społecznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacyjność w pomocy społecznej
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-IwPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Szumigraj
  • dr Marcin Szumigraj
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie i inspirowanie innowacyjnych rozwiązań w pomocy społecznej, pobudzanie kreatywności i elastyczności studenta w pracy z podopiecznymi. Pogłębienie wiedzy na temat roli innowacyjnych działań w pomocy społecznej dla rozwoju dyscyplin naukowych zajmujących się człowiekiem, w tym szczególnie pedagogiki. Rozwijanie wiedzy na temat współczesnych zmian w funkcjonowaniu społecznym człowieka i budowanie potrzeby projektowania nowych rozwiązań odpowiadających na te zmiany. Poznanie i budowanie umiejętności krytycznej analizy istniejących rozwiązań w obszarze pomocy społecznej. Rozwijanie umiejętności kreatywnego, innowacyjnego podejścia do tworzenia projektów działań w obszarze pomocy społecznej.    

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1.      Źródła, typy i rodzaje innowacji w pomocy społecznej. Innowacje rzeczywiste i pozorne. Innowacja jako proces. Innowacja i innowacyjność. 

2.      Idee mieszczące się w koncepcji innowacyjności w pomocy społecznej: jakość przestrzeni, współdziałanie ze światami nieformalnymi, koncentracja na możliwościach i zasobach, podążanie za zmianami świata, lokalni liderzy, uwzględnianie alternatywnych ról wychowawców i opiekunów, korzystanie z dobrodziejstw (psycho)terapii, inwestowanie w wysoką jakość kształcenia kadr, itd.

3.      Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach jako przykład innowacji w idei pomocy społecznej.

4.      Innowacyjne rozwiązana w obliczu wybranych problemów społecznych: bezdomności (sopocki projekt „Rodzina Bliżej Siebie”), niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży (Stowarzyszenie SIEMACHA), wykluczania terenów wiejskich (projekt „Przyjechała Świetlica” OPS w Janikowie), resocjalizacji młodzieży uzależnionej od narkotyków ( WOTUW Toruń).

5.      Idee vs realia innowacyjności w pomocy społecznej

Innowacyjność w tworzeniu projektów działań dla pomocy społecznej

Metody kształcenia

Wykład, analiza przypadków, przygotowanie projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładu jest przygotowanie pracy kontrolnej pisemnej omawiającej działania innowacyjne w zakresie pomocy społecznej w Polsce lub zagranicą. Ocena z pracy jest oceną z wykładu.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest zespołowe opracowanie innowacyjnego projektu działań z zakresu pomocy społecznej( 80%) oraz aktywność na zajęciach (20%). Ocena łączna jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń

Literatura podstawowa

1.        Kwaśnicki W., Innowacje społeczne - nowy paradygmat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka?, (w:) Chimiak G., Kościański A. (red.), Innowacyjność a samoorganizacja społeczna

2.        Dębska- Cenian A., Gdyński model profilaktyki bezdomności jako przejaw innowacyjności w pomocy społecznej

3.        Szczepkowski J., Resocjalizacja młodzieży uzależnionej oparta na potencjałach. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych

4.        Miś L., Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach i jej realizacja w USA, Europie i Polsce

Literatura uzupełniająca

1.        Olejniczuk-Merta A., Innowacje społeczne, (w:) Konsumpcja i Rozwój, nr 1, 2013

2.        Szczepkowski J., terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach.

3.        Taipale I., 100 fińskich innowacji społecznych

4.        Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 12-11-2019 21:41)