SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z osobami doświadczającymi i stosującymi przemoc seksualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z osobami doświadczającymi i stosującymi przemoc seksualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-POSPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą jednego ze zjawisk dewiacji społecznej jakim jest przemoc seksualna wobec dzieci i osób dorosłych. Przekazanie wiedzy na temat objawów i konsekwencji doznanej przemocy. Przybliżenie wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób doznających i stosujących przemoc seksualną. Zaznajomienie studentów z ofertami pomocy i wsparcia osobom doznającym oraz stosującym przemoc seksualną, Przedstawienie kwestii prawnych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii, seksuologii.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej: zakres pojęciowy, definicje

Zjawisko przemocy seksualnej jako przykład dewiacji społecznej

Zjawisko przemocy seksualnej w badaniach

Koncepcje i modele przemocy seksualnej

Typy i charakterystyka przemocy seksualnej – wobec dzieci oraz osób dorosłych

Zjawisko przemocy seksualnej wobec dzieci

Zjawisko przemocy seksualnej wobec osób dorosłych

Objawy przemocy seksualnej

Konsekwencje i skutki wykorzystania seksualnego, urazowość

Osobowość osób stosujących przemoc seksualną

Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej

Terapia dorosłych i dzieci doznających przemocy seksualnej

Pomoc i terapia osób stosujących przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce

Dobre praktyki w odniesieniu do pomocy i wsparcia – analiza wybranych przykładów z innych krajów

Metody diagnozy i postępowania z ofiarami przemocy na różnych etapach postępowania przed sądem

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda projektów, metoda przypadków, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy.

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Warunkiem zaliczenia jest pisemne kolokwium zaliczeniowe.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011
  2. Beisert M. Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania, Gdańsk 2011
  3. Beverly J.  Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
  4. Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
  5. Herman J. L., Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1999
  6. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
  7. Lew-Starowicz M., Lew-Starowicz Z., Skrzypulec-Plinta V. (red.), Seksuologia, Warszawa 2017
  8. Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Warszawa 2010
  9. Pospiszyl  K., Przestępstwa seksualne. Warszawa 2005
  10. Seligman, M., Walker, E.F., Rosenhan, D.L., Psychopatologia. Poznań 2003
  11. Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Beisert M., Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców, Warszawa 2004
  2. Czub M., Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie, Gdańsk 2014
  3. Dość milczenia. Przemoc seksualna wobec kobiet i problem gwałtu w Polsce. Raport Fundacji Feminoteka, Warszawa 2011
  4. Felińska A. Grzegorzewska I., Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej, red. Gulla B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Kraków 2010
  5. James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych: nowe spojrzenie i twórcze metody działania, Warszawa 2003
  6. Kwartalnik Fundacji Dzieci Niczyje „Dziecko Krzywdzone”
  7. Krahe B., Agresja, Gdańsk 2006
  8. Krüger A., Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci. Kraków 2009
  9. Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w  rodzinie. Charakterystyka sprawców, Katowice 2010
  10. Salter  A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni, Poznań 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 14-11-2019 14:39)