SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy prawne i organizacyjne oświaty - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDD-PPOO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzmysłowienie studentom, czym jest istota prawa, zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi organizacji oświaty w Polsce i prawnego funkcjonowania instytucji oświatowych,  poznanie przepisów prawa oświatowego i uzmysłowienie, jakie miejsce w hierarchii zajmują źródła prawa oświatowego, kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa, zapoznanie z procedurami postępowania związanymi  z kształceniem, opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi.

Wymagania wstępne

 Ogólna znajomość Konstytucji RP.

Zakres tematyczny

Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, źródła prawa i ich rodzaje, obowiązywanie aktów prawotwórczych, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, wybrane kategorie prawa cywilnego: zdolność prawna , zdolność do czynności prawnych, ubezwłasnowolnienie). Istota prawa oświatowego i jego miejsce wśród innych gałęzi prawa w RP (system prawa w RP, podstawowe gałęzie i ich charakterystyka ogólna, prawo oświatowe jako gałąź prawa administracyjnego, podmioty prawa oświatowego, stosunki administracyjno-prawne w prawie oświatowym. Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty (wolności i prawa w dziedzinie oświaty na tle innych   wolności i praw człowieka, prawo do nauki i obowiązek szkolny, prawo do opieki przedszkolnej, prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, prawo do nauki mniejszości narodowych/etnicznych). Organizacja systemu oświaty w Polsce (obowiązki państwa w dziedzinie oświaty, struktura polskiego systemu oświaty, system szkół w polskim systemie oświaty, gmina, powiat, województwo jako organy założycielskie i prowadzące szkoły i placówki oświatowe). Zakres podmiotowy i treści ustawy O systemie oświaty (ustawy Prawo oświatowe) i ustawy Karta Nauczyciela (prawa i obowiązki nauczycieli w świetle ww. ustaw, kwalifikacje w zawodzie nauczycielskim, awans zawodowy nauczycieli. Rada Pedagogiczna  jako organ kolegialny szkoły lub placówki – jej kompetencje (stanowiące , opiniujące). społeczne organy w systemie oświaty). Opieka i wychowanie na gruncie prawa oświatowego (bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole(placówce) i poza nią – zadania nauczyciela (wychowawcy) w tym zakresie, procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży przestępczością i demoralizacją – wybrane aspekty prawne). Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli – zasady generalne, kategorie.

Metody kształcenia

Dyskusja z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie  określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym); Kolokwium pisemne (lub ustne) z całości materiału  – test z progami punktowymi – 60% dst., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 95%-100% bdb.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  1. Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Warszawa 2015.
  2. Kurzyna-Chmiel Danuta, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Warszawa 2006.
  3. Pilich M., Ustawa o systemie oświaty: komentarz, Warszawa 2013.
  4. Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 1995.
  5. Walkiewicz E., Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2007.
  6. Ustawy: Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa o systemie oświaty (+ przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw)            

Literatura uzupełniająca

1.      Bojarski Ł., Płatek M., Z prawem na ty, Zakamycze 1999.

2.      Homplewicz J., Zagadnienia prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej, Rzeszów 1992.

3.      USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996100012901669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534 i 730)

4.      USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 2245)

5.      USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 145715601669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730)

6.      USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r.Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730)

Uwagi

Pełny wykaz dokumentów prawnych dotyczących omawianych zagadnień -  otrzymuje student na pierwszych zajęciach. 


Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 23-04-2019 13:24)