SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacje w pedagogice elementarnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacje w pedagogice elementarnej
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-IPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Nurt progresywizmu i nowego wychowania oraz ich znacznie dla współczesnej edukacji. Źródła, mechanizmy i cele innowacji. Proces zmian społecznych determinujący modernizowanie edukacji. Kierunki przemian w oświacie światowej. Przemiany oświatowe w Polsce. Edukacja alternatywna w Polsce. Ruch innowacyjny w Polsce (od okresu między wojennego do dziś). Instytucjonalne uwarunkowania innowacji. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Piśmiennictwo pedagogiczne czynnikiem inspirującym innowacje. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym. Kompetencje twórcze nauczyciela. Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem. Szkoły twórczości. Tworzenie programów autorskich. Idea pluralizmu programowego i jej skutki dla edukacji małego dziecka: klasyczne, romantyczne i ponowoczesne podejście do programu. . Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. 

Ćwiczenia:

Nauczanie przez eksperymentowanie. Pedagogika zabawy. Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona. Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Planowanie innowacji:  struktura, etapy i fazy pracy. Zasady pracy nad innowacją. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu. Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, szkoły i przedszkola leśne, projekt przedszkole wolne od zabawek, narracyjne gry fabularne. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym); problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności, wypowiedzi pisemnej (np. kolokwium), przygotowania prezentacji multimedialnej

Ćwiczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów, projektu innowacji

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
  2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
  3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
  4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
  5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

  1. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  3. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 11-12-2019 12:34)