SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Oświata i polityka edukacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Oświata i polityka edukacyjna
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-OPE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Edyta Kahl-Łuczyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Ukazanie, wyjaśnienie i ocena problemów oświaty i polityki edukacyjnej w okresie ograniczonej suwerenności Polski; zapoznanie z tendencjami przemian zachodzących w ideach oraz modelu kształcenia i wychowania pod wpływem transformacji ustrojowej; ukazanie oraz scharakteryzowanie zmian w szkolnictwie w wyniku reformy szkolnej 1999 roku, ze szczególnym uwzględnieniem celów i założeń edukacji poszczególnych szczebli szkolnictwa, dylematów  związanych z ich realizacją oraz koncepcji modernizacyjnych projektu reformy; przedstawienie polityki edukacyjnej w Polsce w świetle unijnych uwarunkowań; rozpoznanie, nakreślenie i ocena głównych tendencji w przyjmowanych aktualnie rozwiązaniach edukacyjnych oraz ukazanie ich społecznych konsekwencji.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych zagadnień z historii wychowania, pedagogiki, współczesnych tendencji w organizacji i kierowaniu placówkami edukacyjnymi.

Zakres tematyczny

Polityka oświatowa – istota, cele, obszary zainteresowań. Typy polityki oświatowej.Oświata i polityka edukacyjna w ładzie monocentrycznym. Przemiany w oświacie i polityce edukacyjnej w czasach transformacji ustrojowej – obszary patologii i kryzysu, postulaty i koncepcje zmian. Reforma oświatowa z 1999 roku – zmiany w założeniach, podstawach formalno-prawnych,  organizacyjnych i merytorycznych edukacji  przedszkolnej, szkole podstawowej i gimnazjum. Struktura i zasady funkcjonowania systemu oświatowego w wybranych krajach UE. Polityka kadrowa – status, prawa i obowiązki nauczyciela, wymagania kwalifikacyjne. Polityka oświatowa Unii Europejskiej. Związkowa organizacja nauczycielska – historia, podstawy formalno-prawne działalności, cele i zadania, obszary działalności. Aktualne problemy oświaty i polityki edukacyjnej. Wybór problematyki przez studentów.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie  systematycznego uczestnictwa w wykładach, przeprowadzenia części wykładu w formie prezentacji oraz kolokwium

Literatura podstawowa

  1. E. Kahl, Rozważania nad edukacją w Polsce Ludowej, w: Problemy nowoczesnej edukacji. Tom II-III, pod red. E. Sadowskiej, W. Sztumskiego, Częstochowa 2013. 
  2. Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J., Polityka oświatowa, Studia BAS Nr 2(22), Warszawa 2010.
  3. WiśniewskiJ., Polityka oświatowa Unii Europejskiej, UW, Warszawa 2016.
  4. http://ec.europa.eu/education/policy/school_pl
  5. https://men.gov.pl/wspolpraca-miedzynarodowa/unia-europejska/edukacja-w-ue.html
  6. http://reformaedukacji.men.gov.pl/

Literatura uzupełniająca

  1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji: konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
  2. Jak organizować edukację w szkole podstawowej?, Warszawa 2008.
  3. E. Kahl, Oświata w ładzie monocentrycznym (na przykładzie Polski Ludowej), w: Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, tom polski, red. E. Anhalt, D. Stępkowski, Warszawa 2012.
  4. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy wczesnej edukacji, Olsztyn 2005.
  5. Waśko P., Wrońska M., Zduniak A., red., Polski system edukacji po reformie 1999 roku: stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań-Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-05-2019 20:26)