SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Systemy resocjalizacji na świecie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Systemy resocjalizacji na świecie
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-SRNS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ernest Magda
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy z zakresu tworzenia i funkcjonowania systemów resocjalizacji w różnych obszarach kulturowych i prawnych na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem analizy porównawczej systemów europejskich.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Orientacje w systemach profilaktyki i resocjalizacji nieletnich w Polsce i Europie, ogólna charakterystyka różnic w systemach prawnych i organizacyjnych. Europejska polityka w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości wobec nieletnich. Systemy penitencjarne państw skandynawskich (Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii) oraz brytyjski system resocjalizacji. Resocjalizacja we Francji i Niemczech. Modele oddziaływań resocjalizacyjnych w krajach pozaeuropejskich, amerykańskie i kanadyjskie rozwiązania w resocjalizacji nieletnich.

Metody kształcenia

wykład: - wykład tradycyjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium zaliczeniowe z progami punktowymi. Oceną końcową jest ocena z wykładu

Literatura podstawowa

  1. Hubicki J., Metody oddziaływań resocjalizacyjnych stosowane przez Centre for Faith and Justice w Dublinie [w:] B.Urban, Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka. Kraków 2001
  2. Kalinowski M., Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich. Warszawa 2005
  3. Płatek M., Systemy penitencjarne państw skandynawskich na tle polityki kryminalnej, karnej i penitencjarnej. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Jezierski B., Nakaz resocjalizacji nieletnich w angielskim systemie sprawiedliwości naprawczej [w:] T.Żółkowska, L.Konopka, D.Szałkiewicz (red.) Uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie – aspekty teoretyczne i praktyczne w pedagogice XXI wieku, volumin.pl Daniel Krzanowski, (Pedagogika Specjalna – Koncepcja i rzeczywistość), T.7. Szczecin 2011
  2. Kusztal J., System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i Niemczech, Kraków 2008.
  3. Motow I., Readaptacja społeczna nieletnich we Francji [w:] I.Motow (red.), Readaptacja społeczna nieletnich przestępców w wybranych krajach Unii Europejskiej, Częstochowa 2008
  4. Stępniak P., Angielski model pomocy dla więźniów i ich rodzin, „Opieka-Wychowanie-Terapia”, 1991, nr 1-2

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-12-2019 14:40)