SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening stylu pracy w resocjalizacji i terapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening stylu pracy w resocjalizacji i terapii
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-TSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Doliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością stosowania różnych stylów pracy w zależności od specyfiki kontekstu sytuacji, w której prowadzony jest proces resocjalizacji. Celem jest również jest dokonanie autoanalizy pod kontem preferowanego stylu pracy i gotowości do jego modyfikacji

Wymagania wstępne

Opanowanie modeli korygowania zachowań i radzenia sobie w trudnych sytuacjach relacyjnych prezentowanych w ramach przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna

Zakres tematyczny

Praca z osadzonymi

  • Przepisy określające wykonywanie kary pozbawienia wolności, tymczasowego aresztowania.
  • Badania osobopoznawcze w oddziaływaniach penitencjarnych.
  • Oddziaływania penitencjarne w systemie programowanego oddziaływania.
  • Prognoza kryminologiczno-społeczna.
  • Szczegółowe zasady prowadzenia organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych.
  • Teoretyczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w warunkach izolacji więziennej.
  • Postępowanie ze skazanym zidentyfikowanymi z nurtem drugiego życia w wiezieniu.
  • Zapobieganie samobójstwom w środowisku więziennym.
  • Postępowanie regulaminowe i prawne wobec skazanych dokonujących samouszkodzenia.
  • Postępowanie ze skazanym z zaburzeniami czynności psychicznych
  • Postępowanie ze skazanym uzależnionymi od alkoholu, środków psychoaktywnych, chorymi na AIDS i HIV

 

Praca ze sprawcami przemocy

  • Typologie i klasyfikacje sprawców przemocy seksualnej oraz sposoby ich działania
  • Określanie celów w pracy ze sprawcami przemocy i z rodziną
  • Techniki pracy ze sprawcą przemocy – model behawioralno-poznawczy
  • Komunikacja ze sprawcą przemocy – charakterystyka, techniki, standardy, pułapki
  • Charakterystyka i rozpoznawanie mechanizmów przemocy seksualnej w rodzinie – interwencje
  • Sytuacje trudne w kontakcie diagnostycznym ze sprawcą przemocy – techniki i strategie postępowania
  • Sposoby radzenia sobie z emocjami w kontakcie ze sprawcą przemocy, ofiarą i rodziną
  • Recydywa przestępców seksualnych i profilaktyka nawrotów
  • Kontrola społeczna nad sprawcami przestępstw seksualnych
  • Kodeks etyczny w pracy ze sprawcami przemocy

Metody kształcenia

Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie do zajęć i aktywności na zajęciach, druga uzyskana zostanie w wyniku przygotowania pracy pisemnej.

Literatura podstawowa

  1. Goldman S. Scott R., Psychiatria dzieci i młodzieży, Urban & Partner .Wrocław 2003
  2. Horney K., Nerwica a rozwój człowieka, PIW, Warszawa 1980
  3. Jarema M., Szafrański T., Lęki i depresje w praktyce lekarza rodzinnego, Warszawa 2004
  4. Jarosz M., (red) Podstawy psychiatrii, PZWL, 1988
  5. Kościelak R., Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa 1996
  6. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche, Gdańsk 2003
  7. Samouszkodzenia. Red. M. Chojnicka, T. Karczewski, COSSW, Kalisz 2003
  8. Słownik psychologii (red. J. Siuta), Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2005
  9. Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Red. W. Ambrozik, P. Stępniak. Poznań-Warszawa –Kalisz 2004
  10. Szczepaniak, I. Urbańska, COSSW Kalisz 1994
  11. Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej. Red. S. Bednarczyk, K. Jędrzeja, B. Nowak, P.
  12. Wybrane Zagadnienia penitencjarne. Skrypt dla słuchaczy szkoły podoficerskiej SW, COSSW Kalisz 2004
  13. Wybrane zagadnienia psychospołeczne instytucji penitencjarnych. Red. H. Chmielewska, A. Grafowski, K.
  14. Zachowanie człowieka w jednostkach penitencjarnych. Wybrane zagadnienia, COSSW Kalisz 2007
  15. Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla funkcjonariuszy SW, Genewa-Warszawa 2003
  16. Zarządzenie nr 32/08 Dyrektora generalnego Służby Więziennej z 24 grudnia 2008 roku

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2019 20:07)