Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z możliwością stosowania różnych stylów pracy w zależności od specyfiki kontekstu sytuacji, w której prowadzony jest proces resocjalizacji. Celem jest również jest dokonanie autoanalizy pod kontem preferowanego stylu pracy i gotowości do jego modyfikacji
Wymagania wstępne
Opanowanie modeli korygowania zachowań i radzenia sobie w trudnych sytuacjach relacyjnych prezentowanych w ramach przedmiotu Pedagogika resocjalizacyjna
Badania osobopoznawcze w oddziaływaniach penitencjarnych.
Oddziaływania penitencjarne w systemie programowanego oddziaływania.
Prognoza kryminologiczno-społeczna.
Szczegółowe zasady prowadzenia organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych.
Teoretyczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w warunkach izolacji więziennej.
Postępowanie ze skazanym zidentyfikowanymi z nurtem drugiego życia w wiezieniu.
Zapobieganie samobójstwom w środowisku więziennym.
Postępowanie regulaminowe i prawne wobec skazanych dokonujących samouszkodzenia.
Postępowanie ze skazanym z zaburzeniami czynności psychicznych
Postępowanie ze skazanym uzależnionymi od alkoholu, środków psychoaktywnych, chorymi na AIDS i HIV
Praca ze sprawcami przemocy
Typologie i klasyfikacje sprawców przemocy seksualnej oraz sposoby ich działania
Określanie celów w pracy ze sprawcami przemocy i z rodziną
Techniki pracy ze sprawcą przemocy – model behawioralno-poznawczy
Komunikacja ze sprawcą przemocy – charakterystyka, techniki, standardy, pułapki
Charakterystyka i rozpoznawanie mechanizmów przemocy seksualnej w rodzinie – interwencje
Sytuacje trudne w kontakcie diagnostycznym ze sprawcą przemocy – techniki i strategie postępowania
Sposoby radzenia sobie z emocjami w kontakcie ze sprawcą przemocy, ofiarą i rodziną
Recydywa przestępców seksualnych i profilaktyka nawrotów
Kontrola społeczna nad sprawcami przestępstw seksualnych
Kodeks etyczny w pracy ze sprawcami przemocy
Metody kształcenia
Burza mózgów, dyskusja, symulacja, metoda sytuacyjna, praca na procesie grupowym
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową złożą się dwie oceny cząstkowe. Pierwszą student uzyska za przygotowanie do zajęć i aktywności na zajęciach, druga uzyskana zostanie w wyniku przygotowania pracy pisemnej.
Literatura podstawowa
Goldman S. Scott R., Psychiatria dzieci i młodzieży, Urban & Partner .Wrocław 2003
Horney K., Nerwica a rozwój człowieka, PIW, Warszawa 1980
Jarema M., Szafrański T., Lęki i depresje w praktyce lekarza rodzinnego, Warszawa 2004
Jarosz M., (red) Podstawy psychiatrii, PZWL, 1988
Kościelak R., Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, WSiP, Warszawa 1996
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Arche, Gdańsk 2003
Samouszkodzenia. Red. M. Chojnicka, T. Karczewski, COSSW, Kalisz 2003
Słownik psychologii (red. J. Siuta), Wyd. Zielona Sowa, Kraków 2005
Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Red. W. Ambrozik, P. Stępniak. Poznań-Warszawa –Kalisz 2004
Szczepaniak, I. Urbańska, COSSW Kalisz 1994
Wprowadzenie do metodyki pracy penitencjarnej. Red. S. Bednarczyk, K. Jędrzeja, B. Nowak, P.
Wybrane Zagadnienia penitencjarne. Skrypt dla słuchaczy szkoły podoficerskiej SW, COSSW Kalisz 2004
Wybrane zagadnienia psychospołeczne instytucji penitencjarnych. Red. H. Chmielewska, A. Grafowski, K.
Zachowanie człowieka w jednostkach penitencjarnych. Wybrane zagadnienia, COSSW Kalisz 2007
Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla funkcjonariuszy SW, Genewa-Warszawa 2003
Zarządzenie nr 32/08 Dyrektora generalnego Służby Więziennej z 24 grudnia 2008 roku
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2019 20:07)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.