SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy organizacji pracy i zarządzania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy organizacji pracy i zarządzania
Kod przedmiotu 06.9-WM-IBezp-59_2019
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Inżynieria bezpieczeństwa
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Maria Agnieszka Paszkowicz
  • dr Aneta Klementowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką teorii organizacji pracy i zarządzania oraz kształtowanie umiejętności w zakresie planowania i zarządzania procesami pracy.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wprowadzenie w problematykę teorii organizacji pracy jako dyscypliny naukowej: przedmiot i zakres teorii organizacji, istota i celowość planowania. Analiza pojęć z zakresu organizacji pracy: organizacja, organizowanie, sterowanie, regulacja, kierowanie, zarządzanie, racjonalizacja, ergonomia. Przegląd metod planowania pracy oraz ich charakterystyka. Prawa i zasady stosowane w organizowaniu i zarządzaniu. Analiza cyklu organizacyjnego jako najogólniejszej metody organizacji pracy. Formy organizacji pracy. Planowanie procesu technologicznego: proces produkcyjny a proces technologiczny, składowe procesu technologicznego, opracowanie przykładowego procesu technologicznego dla konkretnego wytworu. Planowanie pracy wytwórczej z wykorzystaniem indywidualnej i zespołowych form organizacyjnych. Graficzne sposoby planowania procesu technologicznego: harmonogramy, schematy organizacyjne (siatka czynności). Doskonalenie organizacji stanowisk pracy. Racjonalizacja pracy wytwórczej. Postęp techniczno-organizacyjny. Jakość pracy i produktu i ich kryteria. Podstawy zarządzania przez jakość. Procesy decyzyjne.

Metody kształcenia

Wykład, ćwiczenia praktyczne, giełda pomysłów, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę ćwiczeń odbywa się na podstawie ocenionych projektów i sprawdzianów. Wykład zaliczany jest w formie pisemnego egzaminu. Ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej z ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą.

Literatura podstawowa

Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, WN PWN, Warszawa 2006.

Hamrol A., Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, WN PWN, Warszawa 2018.

Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, WN PWN, Warszawa 2007.

Jakubiec M., Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2017.

Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa 2007.

Matyjaszczyk M., Praca wytwórcza z wykorzystaniem zespołowych form organizacyjnych i graficznych form zapisu jej przebiegu. W: Frejman M. (red.), Z problematyki edukacji nauczycielskiej studentów edukacji techniczno-informatycznej. Wyd. UZ. Zielona Góra 2007.

Mreła H. Technika organizowania pracy. WP. Warszawa 1975.

Nowicki M. Organizacja i racjonalizacja pracy wytwórczej. WSzP. Warszawa 1974.

Strzelecki T. Organizacja i normowanie pracy – ćwiczenia. Wyd. PW. Warszawa 1992.

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Wyd. Helion, Gliwice 2011.

Zieleniewski J. O problemach organizacji pracy. PWN. Warszawa 1976.

Zieleniewski J. Organizacja zespołów ludzkich. PWN. Warszawa 1972.

Żukowski P. Podstawy organizacji pracy i kierowania. Wyd. Akademii Rolniczej. Szczecin 1998.

Literatura uzupełniająca

Johnston R., Chambers S., Harland C., Harrison A., Slack N., Zarządzanie działalnością operacyjną. Analiza przypadków. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002.

Strzelecki T., Doskonalenie organizacji pracy. PWE. Warszawa 1984.

Watson T.J., W poszukiwaniu doskonałego zarządzania. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2001.

Brajer-Marczak R., Doskonalenie zarządzania jakością procesów i produktów w organizacjach, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław [b.d.].

Jazdon A., Doskonalenie zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz 2001.

Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Edu-Libri, Kraków-Warszawa 2013.

Kowalczyk J., Doskonalenie zarządzania organizacją w praktyce, CeDeWu, Warszawa 2011.

Skrzypek A., Jakościowe aspekty doskonalenia zarządzana organizacją, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 2014, nr 100, Seria: Administracja i Zarządzanie, s. 131-146.

Szczepańska K., Doskonalenie zarządzania jakością. Podstawy. Ocena. Perspektywy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Maria Agnieszka Paszkowicz (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 22:20)