SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 05.1-WB-Biol2P-EmG-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi emisji i higieny głosu. Zapoznanie z zasadami prawidłowego przebiegu toru oddechowego. Przygotowanie studentów do świadomego wykorzystywania aparatu głosowego w pracy profilaktyczno-terapeutycznej (m.in. opanowanie tremy, poznanie ćwiczeń relaksacyjnych, interpretacja i wygłaszanie tekstów itp.)
Dobra kondycja psychofizyczna. Znajomość biomedycznych podstaw rozwoju.
Glos podstawowym narzędziem pracy (terapeuty i podopiecznego)
Głos jako element struktury psychofizycznej człowieka
Konteksty kształcenia emisyjnego
Ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy: właściwa postawa, ćwiczenia ruchowe (rozluźniające i rozgrzewające, np. przeciąganie się, ruchy okrężne głowy, masaż głowy, szyi, szczęki, mięśnie twarzy), ćwiczenia oddechowe, faz oddechu, ćwiczenia pobudzające przeponę (bezdźwięczne, wykonywanie różnych schematów rytmicznych itp.), Ćwiczenia artykulacji i dykcji, ćwiczenia fonacyjne
Sztuka mówienia i sztuka wokalna (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacyjne.
Praca głosem i nad głosem - autoprezentacja
Głos, jego patologia i oddziaływania profilaktyczne. Współczynnik niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index)
Afirmacje dla głosu (ćwiczenia twórcze)
Gry głosowe; Gimnastyka oddechowa;
Jak poprawnie i skutecznie używać własnego głosu? - techniki głosowe
Praca z tekstem - praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. w pracy arteterapeuty (ćwiczenia na tekstach mówionych -śpiewanych).
Asymilacja wiedzy (dyskusja), metody ekspresyjne, metody problemowe (gry dydaktyczne)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50%).
Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)
narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:
· błędy, trudności w pracy z głosem
· pożądane efekty profilaktyki i terapii głosowej
· metody zapobiegania schorzeniom głosowym
Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);
Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub multimedialna)
Ocena uwzględnia:
· stopień wyczerpania tematu wystąpienia/prezentacji,
· opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
· dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
· stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)
Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Samoocena głosu – ankieta ewaluacyjna studenta dotycząca jego przygotowania do zawodu.
1. Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej i higieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.
2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
3. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
4. Pruszewwicz A., i in. , W sprawie kompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.
5. Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
6. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 1998.
7. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980.
8. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
9. Grombel B. E. i in., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
10. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
11. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
12. Śliwińska-kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu: poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009
1. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
2. Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.
3. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
4. Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
5. Skoczewska Elżbieta, Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl
6. Szeletyńscy Z., H., Prawidłowe mówienie, Warszawa 1975.
7. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, , Gdańsk 1997.
8. Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 22:33)