SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja prozdrowotna z elementami zasad zdrowego odżywiania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja prozdrowotna z elementami zasad zdrowego odżywiania
Kod przedmiotu 05.1-WB-Biol2P-EdProzd-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Dżamila Bogusławska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student powinien zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące edukacji zdrowotne, zasad opracowywania i wdrażania programów edukacji zdrowotnej oraz środków dydaktycznych. Zajęcia mają również na celu dostarczenie wiedzy teoretycznej oraz kształtowanie umiejętności z zakresu planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji edukacji żywieniowej dla efektywnego kształtowania pożądanych postaw i zachowań żywieniowych.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych.

Zakres tematyczny

Wykład: Zdrowie – podstawowe pojęcia. Zmiany w Podstawie Programowej dotyczące realizacji edukacji zdrowotnej w szkole. Kształtowanie osobowości w procesie edukacji zdrowotnej (zachowania zdrowotne, styl życia, kultura zdrowotna).  Czynniki warunkujące zdrowie. Czynniki genetyczne. Środowiskowe wyznaczniki zdrowia. Styl życia. Żywność i żywienie. Aktywność fizyczna. Promocja zdrowia psychicznego. Problemy zdrowotne współczesnych rodzin. Profilaktyka uzależnień. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc. Główne problemy zdrowotne i zapobieganie im. Rozbudzanie zainteresowań własnym zdrowiem i rozwojem. Kształtowanie optymistycznego nastawienia do życia.  Wyrabianie nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu, higieny osobistej i otoczenia. Organizowanie czasu wolnego. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie oraz uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi .

Pojęcia, cele, rola edukacji żywieniowej. Zapoznanie z zasadami racjonalnego odżywiania, skutkami nieprawidłowego odżywiania. Zapoznanie się studentów z aktualnymi danymi naukowymi o sposobie żywienia i poziomie wiedzy żywieniowej wybranej grupy osób. Planowanie i realizacja edukacji żywieniowej, dobór treści i metod do potrzeb odbiorców. Formy interpersonalne i masowe przekazu wiedzy. Wpływ środowiska społecznego na zachowania żywieniowe. Niedostateczny poziom edukacji żywieniowej i inne przyczyny błędów w żywieniu. Społeczna rola żywności. Stereotypy w myśleniu o żywności. Preferencje żywieniowe, ich geneza i wpływ na zachowania żywieniowe. Niedożywienie dzieci jako przyczyna problemów społecznych. Społeczne aspekty otyłości, anoreksji i bulimii. Żywność wysokoprzetworzona, ekologiczna, funkcjonalna. Rola mediów w edukacji żywieniowej, ich wady i zalety.

Laboratorium: Planowanie i organizowanie sytuacji sprzyjających zdobywaniu wiedzy, wytwarzaniu odpowiednich nawyków , umiejętności oraz kształtowaniu właściwych postaw i zachowań prozdrowotnych uczniów środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Uwzględnienie różnorodnych środków dydaktycznych – broszury, Internet, plansze dydaktyczne, ćwiczeniowe modele człowieka, ankiety, reklama etc. Przygotowanie projektów zajęć obejmujących wybrane aspekty edukacji prozdrowotnej. Wpływ innych osób i źródeł internetowych na zachowania żywieniowe jednostki. Dzielenie się żywnością jako fenomen społeczny. Rola stereotypów w kształtowaniu zachowań społecznych. Osoba otyła a otoczenie społeczne. Moda a funkcjonowanie jednostki i społeczności. Tradycje kulturowe i ich rola w kształtowaniu prawidłowego żywienia. Otoczenie społeczne a zmiana zachowań. Sformułowanie celów edukacji żywieniowej dla wybranej na podstawie znajomości zwyczajów żywieniowych, potrzeb i świadomości żywieniowej grupy osób. Skonstruowanie i przeprowadzenie testów wiadomości wśród przypadkowych osób wybranej grupy docelowej.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja

Laboratorium: - metoda podająca: pogadanka; - metoda praktyczna: przygotowanie projektu edukacyjnego, dyskusja, przygotowanie ankiety w prezentowanej tematyce, prezentacja, przedstawienie w formie pisemnej i ustnej rozwiązania określonego problemu z zakresu edukacji prozdrowotnej i żywieniowego na podstawie wyszukanej odpowiednio literatury

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: pozytywna ocena z końcowego testu pisemnego. Warunek uzyskania zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% punktów z testu.

Laboratorium: przygotowanie do zajęć, „aktywna obecność, udział w dyskusji przygotowanie projektu edukacyjnego, przygotowanie zadań w formie pisemnej i ustnej, to jest opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć w grupach oraz opisu kampanii społecznej i reklamy dla zdrowia (indywidualnie) przygotowanie projektu edukacyjnego, dyskusja, przygotowanie ankiety w prezentowanej tematyce.

Literatura podstawowa

  1. Woynarowska B. 2008 Edukacja zdrowotna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
  2. Opracowanie zbiorowe 2018 Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
  3. Jan Gawęcki 2012 Żywienie człowieka. 1, Podstawy nauki o żywieniu. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN
  4. Marian Grzymisławski, Jan Gawęcki 2012 Żywienie człowieka zdrowego i chorego. 2. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN

Literatura uzupełniająca

  1. Jeżewska-Zychowicz M. 2007: Zachowania żywieniowe i ich uwarunkowania. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  2. Woynarowska, B. 2009. Edukacja zdrowotna w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego w szkole – szansa i wyzwanie, w: Remedium Nr 2,
  3. Woynarowska B.: 2011 Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. ORE, Warszawa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Dżamila Bogusławska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 22:47)