SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja prozdrowotna z elementami zasad zdrowego odżywiania |
Kod przedmiotu | 05.1-WB-Biol2P-EdProzd-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Student powinien zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące edukacji zdrowotne, zasad opracowywania i wdrażania programów edukacji zdrowotnej oraz środków dydaktycznych. Zajęcia mają również na celu dostarczenie wiedzy teoretycznej oraz kształtowanie umiejętności z zakresu planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji edukacji żywieniowej dla efektywnego kształtowania pożądanych postaw i zachowań żywieniowych.
Znajomość podstaw wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych.
Wykład: Zdrowie – podstawowe pojęcia. Zmiany w Podstawie Programowej dotyczące realizacji edukacji zdrowotnej w szkole. Kształtowanie osobowości w procesie edukacji zdrowotnej (zachowania zdrowotne, styl życia, kultura zdrowotna). Czynniki warunkujące zdrowie. Czynniki genetyczne. Środowiskowe wyznaczniki zdrowia. Styl życia. Żywność i żywienie. Aktywność fizyczna. Promocja zdrowia psychicznego. Problemy zdrowotne współczesnych rodzin. Profilaktyka uzależnień. Bezpieczeństwo i pierwsza pomoc. Główne problemy zdrowotne i zapobieganie im. Rozbudzanie zainteresowań własnym zdrowiem i rozwojem. Kształtowanie optymistycznego nastawienia do życia. Wyrabianie nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu, higieny osobistej i otoczenia. Organizowanie czasu wolnego. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie oraz uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi .
Pojęcia, cele, rola edukacji żywieniowej. Zapoznanie z zasadami racjonalnego odżywiania, skutkami nieprawidłowego odżywiania. Zapoznanie się studentów z aktualnymi danymi naukowymi o sposobie żywienia i poziomie wiedzy żywieniowej wybranej grupy osób. Planowanie i realizacja edukacji żywieniowej, dobór treści i metod do potrzeb odbiorców. Formy interpersonalne i masowe przekazu wiedzy. Wpływ środowiska społecznego na zachowania żywieniowe. Niedostateczny poziom edukacji żywieniowej i inne przyczyny błędów w żywieniu. Społeczna rola żywności. Stereotypy w myśleniu o żywności. Preferencje żywieniowe, ich geneza i wpływ na zachowania żywieniowe. Niedożywienie dzieci jako przyczyna problemów społecznych. Społeczne aspekty otyłości, anoreksji i bulimii. Żywność wysokoprzetworzona, ekologiczna, funkcjonalna. Rola mediów w edukacji żywieniowej, ich wady i zalety.
Laboratorium: Planowanie i organizowanie sytuacji sprzyjających zdobywaniu wiedzy, wytwarzaniu odpowiednich nawyków , umiejętności oraz kształtowaniu właściwych postaw i zachowań prozdrowotnych uczniów środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Uwzględnienie różnorodnych środków dydaktycznych – broszury, Internet, plansze dydaktyczne, ćwiczeniowe modele człowieka, ankiety, reklama etc. Przygotowanie projektów zajęć obejmujących wybrane aspekty edukacji prozdrowotnej. Wpływ innych osób i źródeł internetowych na zachowania żywieniowe jednostki. Dzielenie się żywnością jako fenomen społeczny. Rola stereotypów w kształtowaniu zachowań społecznych. Osoba otyła a otoczenie społeczne. Moda a funkcjonowanie jednostki i społeczności. Tradycje kulturowe i ich rola w kształtowaniu prawidłowego żywienia. Otoczenie społeczne a zmiana zachowań. Sformułowanie celów edukacji żywieniowej dla wybranej na podstawie znajomości zwyczajów żywieniowych, potrzeb i świadomości żywieniowej grupy osób. Skonstruowanie i przeprowadzenie testów wiadomości wśród przypadkowych osób wybranej grupy docelowej.
Wykład: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja
Laboratorium: - metoda podająca: pogadanka; - metoda praktyczna: przygotowanie projektu edukacyjnego, dyskusja, przygotowanie ankiety w prezentowanej tematyce, prezentacja, przedstawienie w formie pisemnej i ustnej rozwiązania określonego problemu z zakresu edukacji prozdrowotnej i żywieniowego na podstawie wyszukanej odpowiednio literatury
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: pozytywna ocena z końcowego testu pisemnego. Warunek uzyskania zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% punktów z testu.
Laboratorium: przygotowanie do zajęć, „aktywna obecność, udział w dyskusji przygotowanie projektu edukacyjnego, przygotowanie zadań w formie pisemnej i ustnej, to jest opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć w grupach oraz opisu kampanii społecznej i reklamy dla zdrowia (indywidualnie) przygotowanie projektu edukacyjnego, dyskusja, przygotowanie ankiety w prezentowanej tematyce.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Dżamila Bogusławska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 22:47)