SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podręcznik narracyjnych gier fabularnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podręcznik narracyjnych gier fabularnych
Kod przedmiotu 08.9-WH-P-Pngf-S19
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w wybrane realia konstruowania gier fabularnych, głównie gatunku - gry fabularne narracyjne.  

Zapoznanie z funkcją, potencjałem illokucyjnym, strukturą różnego typu podręczników do gier fabularnych narracyjnych.

 

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1.  Pojęcie gry.

2. Gry fabularne RPG (Role Playing)  jako zjawiska kultury współczesnej.

3. Rozumienie i sposoby definiowania terminów gra fabularna : narracyjna gra fabularna.

4. Struktura i istota gier fabularnych. Charakterystyka i funkcja ich elementów.

5.  Pojęcie, funkcja i rodzaje podręczników.

6. Podręczniki do systemów klasycznych gier fabularnych jako gatunek.

7. Podręcznik do gier fabularnych jako paratekst.

8.  Aspekty komunikacyjne funkcjonowania podręczników do systemów klasycznych gier fabularnych.

9. Podręcznika Gracza w systemie Dungeons & Dragons.

10. Komunikacyjna rola encyklopedii w grach fabularnych z serii The Elder Scrolls.

Metody kształcenia

Dyskusja, wykład konwersatoryjny, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

uczestnictwo na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, prezentacja.

Literatura podstawowa

  1. Busse-Brandyk Aleksandra, Chmielewska-Łuczak Danuta, Narracyjne gry fabularne jako droga do nieświadomości, „Homo Ludens” 2009, nr 1, s. 61-73.
  2. Gry fabularne. Kultura – praktyki – kontekst, red. R. Dudziński,  A. Wróblewska, Wrocław 2016, s. 49 – 70.
  3. Eco Umberto, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, tłum. P. Salwa, Warszawa 1994.
  4. Ficek E., Współczesny poradnik: próba lingwistycznej charakterystyki gatunku i jego wielorakich aktualizacji, „Linguarum Silva” 2012, nr 1, s 151-166.
  5. Fulińska Agnieszka, Janicki Jakub T.,  Wstęp do analizy strukturalnej gier fabularnych, „Teksty Drugie” 2002, 6, s. 150-157.  
  6. Grzybkowska Dobrosława, Gry fabularne – ontologia, komunikacja. Zjawisko społeczno – kulturowe, „Literatura Ludowa” 2001, nr 3, s. 11 – 28.
  7. Kulturotwórcza funkcja gier: gra jako medium, tekst i rytuał, red. A. Surdyk,  seria: Język-Kultura-Komunikacja,  Poznań 2007.
  8. Matyka Marzena, Wybrane aspekty komunikacyjne funkcjonowania podręczników do systemów klasycznych gier fabularnych – miedzy autorem tekstu a nadawcą wirtualnym, „Homo Ludens” 1 (4), 2012, s. 135 – 148.
  9. Prajzner, Katarzyna, Tekst jako świat i  gra: modele narracyjności w  kulturze współczesnej, Łódź  2009.
  10. Surdyk Augustyn, Od Tolkiena do glottodydaktyki, czyli o technice gier fabularnych w dydaktyce języków obcych i gustach literackich studentów, [w:] Kulturotwórcza funkcja gier: gra jako medium, tekst i rytuał, red. A. Surdyk,  seria: Język-Kultura-Komunikacja,  Poznań 2007, s. 91-98.
  11. Szeja Jerzy Zygmunt, Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków 2004.
  12. Uździcka Marzanna, Podręcznik do gier fabularnych jako paratekst, Kniževna Istorija 2019.

Literatura uzupełniająca

  1. Dawidowicz Olga, Role playing games a literatura współczesna, [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Kraków 2001, s. 341 -368.  
  2. Gadamer Hans-Georg, Aktualność piękna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993.
  3. Maj Krzysztof K., Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie” 2015, nr 3, s. 368 – 394.
  4. Maziarz Czesław, Zagadnienia metodologiczne modelowania podręczników w aspekcie dydaktycznym, [w:] Teoretyczne i praktyczne aspekty metodologii badań podręcznika szkolnego, red. Z. Krzemianowski, J. Skrzypczak, Warszawa 1986.
  5. Kubiński Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków  2016.
  6. Surdyk Augustyn, Technika Role Play oraz Gry Fabularne na lektoracie języka angielskiego, [w:] Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje, red. W. Wilczyńska, Poznań 2002, s. 124-125.
  7. Ziomek Jerzy, O sztukach fabularnych, „Teksty” 1972, nr 1, s. 28 – 29.
  8. Żółkiewski Stefan, Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 09-10-2019 20:34)