Wstęp do pisania kreatywnego to przedmiot mający na celu wprowadzenie Studentów w tematykę creativewriting. Podejmowane zagadnienia zostały tak dobrane, aby stanowiły podstawę (bazę) dla dalszej edukacji na specjalności kreatywne pisanie.
Wymagania wstępne
Test kompetencyjny (zakres szkoły średniej).
Zakres tematyczny
Historia kreatywnego pisania (definicja, główne szkoły).
Techniki twórczego myślenia (teoria procesu twórczego, techniki inspiracji, trening wyobraźni).
Kompozycja.
Typy kompozycji (otwarta, zamknięta, łańcuszkowa, pierścień).
Motyw i wątek.
Ramy tekstu literackiego.
Formuły inicjalne i finalne.
Typy narracji i sytuacji narracyjnych.
Przestrzeń w dziele literackim.
Czas w literaturze.
Punkt widzenia – perspektywa.
Genologia.
Gatunki epickie - małe prozy.
Główne gatunki liryczne.
Gatunki dramatyczne.
Planowanie procesu twórczego.
Motyw jako trzon opowieści.
Trójkąt dramatyczny.
Beat jako najmniejsza jednostka akcji.
Czym jest struktura opowieści?
Dlaczego warto planować ?
Wybór metody.
Trzy poziomy planu.
Etapy pośrednie (synopsis, drabinka, treatment).
Jak wydać książkę.
Metody kształcenia
praca w grupach oraz metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja).
metody audiowizualne
narzędzie TIK
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji),
przygotowanie do zajęć,
zaangażowanie,
poprawne wykonanie wszystkich zadań wynikających z przedmiotu,
kolokwium zaliczeniowe.
Literatura podstawowa
Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin 2015.
Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia, Poznań 2004.
Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;
Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.
Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.
Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.
Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.
Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice 2003.
Witek R., Hałucha M., Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.
Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
Wrycz-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych książek,
Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.
Literatura uzupełniająca
Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni, Warszawa 2014.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.