Zapoznanie studenta z podstawowymi metodami zarządzania finansami przedsiębiorstw
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw mikroekonomii, rachunkowości i matematyki finansowej.
Zakres tematyczny
Wykład
Podstawowe pojęcia: stopa procentowa, zmienność wartości pieniądza w czasie, powtórzenie wybranych elementów matematyki finansowej (2 godz.).
Teoria ryzyka i portfela (2 godz.).
Struktura kapitału i koszt kapitału (1 godz.).
Analiza finansowa: analiza bilansu i analiza wskaźnikowa (rentowności, płynności, zadłużenia i aktywności) (3 godz.).
Zarządzanie kapitałem obrotowym netto (1godz.)
Badanie opłacalności projektów inwestycyjnych – zastosowanie metody przyrostowych przepływów gotówkowych. Metody porównania opłacalności projektów dla projektów wzajemnie wykluczających się (4 godz.).
Zewnętrzne źródła finansowania. Analiza zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne. Analiza opłacalności kredytu. Analiza opłacalności leasingu. (2 godz.)
Ćwiczenia
Ćwiczenia rachunkowe z zakresu zmienności wartości pieniądza w czasie i wybranych elementów matematyki finansowej (2 godz.).
Ćwiczenia z zakresu analizy ryzyka i portfela (1 godz.).
Ćwiczenia rachunkowe z zakresu szacowania kosztu kapitału (2 godz.).
Ćwiczenia rachunkowe z zakresu analizy zarządzania kapitałem obrotowym netto (2 godz.)
Tworzenie zestawienia przyrostowych przepływów gotówkowych dla przykładowego projektu inwestycji (2 godz.).
Analiza opłacalności projektów dla projektów wzajemnie wykluczających się (2 godz.).
Amortyzacja kredytu, porównanie kredytu i leasingu - ćwiczenia (2 godz.)
Omówienie wyników projektów z analizy finansowej (rentowności, płynności, zadłużenia i aktywności) (1 godz.)
Kolokwium (1 godz.)
Metody kształcenia
Tradycyjny wykład, ćwiczenia rachunkowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Sprawdzanie stopnia przygotowania studentów oraz ich aktywności w trakcie ćwiczeń.
Kolokwium pisemne z progami punktowymi. Kolokwium będzie obejmowało zadania rachunkowe z całego zakresu materiału.
Ocena indywidualnych projektów studentów z zakresu analizy finansowej.
Egzamin ustny. Student otrzyma listę zagadnień egzaminacyjnych na początku semestru. Na podstawie tych zagadnień zostaną przygotowane pytania. Student losuje trzy pytania. Student odpowiada na nie w stopniu niedostatecznym (brak podstawowej wiedzy), dostatecznym (wiedza na podstawie wykładu – definicje i normy) lub rozszerzonym (wiedza z wykładu wzbogacona o treść zawartą w zalecanej literaturze). Stosowane będą następujące kryteria oceny:
ocena „bardzo dobry” – odpowiedź na trzy pytania udzielona w stopniu rozszerzonym,
ocena „dobry plus” – odpowiedź na dwa pytania udzielona w stopniu rozszerzonym, na jedno w stopniu podstawowym,
ocena „dobry” – odpowiedź na 2 pytania udzielona w stopniu podstawowym, na jedno w stopniu rozszerzonym,
ocena „dostateczny plus” - odpowiedź na trzy pytania udzielona w stopniu podstawowym,
ocena „dostateczny” – odpowiedź na dwa pytania udzielona w stopniu podstawowym, na jedno w stopniu niedostatecznym,
ocena „niedostateczny”- odpowiedź na dwa pytania w stopniu niedostatecznym.
Ostateczna ocena z przedmiotu uwzględnia ocenę z ćwiczeń (25%), ocenę z projektu (25%) i ocenę z egzaminu (50%), przy założeniu, że student osiągnął wszystkie zakładane efekty kształcenia w stopniu dostatecznym.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.