SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Coaching psychologiczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Coaching psychologiczny
Kod przedmiotu 14.4-WH-CDFP-CP
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching i doradztwo filozoficzne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Studenci w trakcie zajęć opanowują problematykę z zakresu psychologii  ogólnej dotyczącą mechanizmów psychologicznych związanych ze sferą poznawczą, wolincjonalną i ludzkim wartościowaniami, których znajomość jest niezbędna dla prowadzenia efektywnego coachingu. Studenci nabywają także kompetencji w zakresie komunikowania się z klientami pochodzącymi z różnych środowisk oraz reprezentujących odmienne kultury. Celem finalnym jest, aby studenci byli w stanie samodzielnie poprowadzić sesję coachingową zgodnie ze standardami ICF.

Wymagania wstępne

Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z psychologii oraz socjologii.

Zakres tematyczny

1. Coaching a psychologia coachingu – problem rozgraniczenia i podstawy teoretyczne. Historia psychologii coachingu.
2. Fazy rozwoju psychicznego człowieka. Psychologia ewolucyjna. Komunikacja interpersonalna.
3. Osobowość. Systemy poznawcze, regulacyjne i orientacji człowieka w świecie. Teorie i typologie osobowości..
2. Świat ludzkich wartości. Internalizacja wartości. Manipulacja i wsparcie: o moralnych i prawnych ograniczeniach wywierania wpływu na ludzi.
4. Interwencja a ingerencja. Doradztwo, mediacje, mentoring, poradnictwo, trening, psychoterapia, szkolenia, a coaching. Społeczne usytuowanie coacha.
5. Struktura procesu coachingowego – analiza psychologiczna.
6. Efektywność pracy coacha: Techniki i metody oceny. Randomized Controlled Trial's (Rcts) - „złoty standard”
7. Metody samokontroli i wycofania. Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w pracy coacha  
8. Coaching  indywidualny a coaching grupowy w zróżnicowanej społecznie i kulturowo
zbiorowości.
9. Psychologiczne zasady zarządzanie zasobami ludzkimi. Rekrutacja i selekcja kandydatów.
10. Psychologia sukcesu. Kariera, rozwój zawodowy - sukces coacha i coachee, Techniki stymulowania rozwoju.
11. Konflikt. Geneza i metody rozwiązywania.Stres i wypalenie zawodowe
12. Odpowiedzialność zawodowa i moralna coacha.

Metody kształcenia

seminarium, dyskusja, referat, prezentacja multimedialna, inscenizacja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena za udział w inscenizowanej cesji coachingowej w grupie multikuturowej (40%) oraz zaliczenie testu końcowego na kolokwium (60%). Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową aktywności na zajęciach oraz oceny końcowego kolokwium

Literatura podstawowa

1.        H. Law, S. Ireland Z. Hussain Psychologia coachingu, Warszawa 2010,
2.        J. Passmore & T. Theeboom, Coaching Psychology: A journey of development in research, [w:] L. E. Van Zyl, M. W. Stander & A. Oodendal (ed.). Coaching Psychology: Meta-theoretical perspectives and applications in multi-cultural contexts, New York 2016
3.        B. Peltier, Psychologia coachingu kadry menedżerskiej: teoria i zastosowanie, Poznań 2005.
4.        J. Rogers, Coaching,, Gdańsk 2009.
5.        M. Świeży,  Psychologia dla coachów. Kraków 2017.

Literatura uzupełniająca

  • Bennewicz M. „Coaching i Mentoring w praktyce”, Burda Media Polska, 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 16-01-2022 12:45)