SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Coaching psychologiczny |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CDFP-CP |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Studenci w trakcie zajęć opanowują problematykę z zakresu psychologii ogólnej dotyczącą mechanizmów psychologicznych związanych ze sferą poznawczą, wolincjonalną i ludzkim wartościowaniami, których znajomość jest niezbędna dla prowadzenia efektywnego coachingu. Studenci nabywają także kompetencji w zakresie komunikowania się z klientami pochodzącymi z różnych środowisk oraz reprezentujących odmienne kultury. Celem finalnym jest, aby studenci byli w stanie samodzielnie poprowadzić sesję coachingową zgodnie ze standardami ICF.
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z psychologii oraz socjologii.
1. Coaching a psychologia coachingu – problem rozgraniczenia i podstawy teoretyczne. Historia psychologii coachingu.
2. Fazy rozwoju psychicznego człowieka. Psychologia ewolucyjna. Komunikacja interpersonalna.
3. Osobowość. Systemy poznawcze, regulacyjne i orientacji człowieka w świecie. Teorie i typologie osobowości..
2. Świat ludzkich wartości. Internalizacja wartości. Manipulacja i wsparcie: o moralnych i prawnych ograniczeniach wywierania wpływu na ludzi.
4. Interwencja a ingerencja. Doradztwo, mediacje, mentoring, poradnictwo, trening, psychoterapia, szkolenia, a coaching. Społeczne usytuowanie coacha.
5. Struktura procesu coachingowego – analiza psychologiczna.
6. Efektywność pracy coacha: Techniki i metody oceny. Randomized Controlled Trial's (Rcts) - „złoty standard”
7. Metody samokontroli i wycofania. Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w pracy coacha
8. Coaching indywidualny a coaching grupowy w zróżnicowanej społecznie i kulturowo
zbiorowości.
9. Psychologiczne zasady zarządzanie zasobami ludzkimi. Rekrutacja i selekcja kandydatów.
10. Psychologia sukcesu. Kariera, rozwój zawodowy - sukces coacha i coachee, Techniki stymulowania rozwoju.
11. Konflikt. Geneza i metody rozwiązywania.Stres i wypalenie zawodowe
12. Odpowiedzialność zawodowa i moralna coacha.
seminarium, dyskusja, referat, prezentacja multimedialna, inscenizacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz pozytywna ocena za udział w inscenizowanej cesji coachingowej w grupie multikuturowej (40%) oraz zaliczenie testu końcowego na kolokwium (60%). Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową aktywności na zajęciach oraz oceny końcowego kolokwium
1. H. Law, S. Ireland Z. Hussain Psychologia coachingu, Warszawa 2010,
2. J. Passmore & T. Theeboom, Coaching Psychology: A journey of development in research, [w:] L. E. Van Zyl, M. W. Stander & A. Oodendal (ed.). Coaching Psychology: Meta-theoretical perspectives and applications in multi-cultural contexts, New York 2016
3. B. Peltier, Psychologia coachingu kadry menedżerskiej: teoria i zastosowanie, Poznań 2005.
4. J. Rogers, Coaching,, Gdańsk 2009.
5. M. Świeży, Psychologia dla coachów. Kraków 2017.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 16-01-2022 12:45)