SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wstęp do pisania kreatywnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wstęp do pisania kreatywnego
Kod przedmiotu 09.0-WH-FiPlP-WH-PKR-S19
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wstęp do pisania kreatywnego to przedmiot mający na celu wprowadzenie Studentów w tematykę creativewriting. Podejmowane  zagadnienia zostały tak dobrane, aby stanowiły  podstawę (bazę) dla dalszej edukacji na specjalności kreatywne pisanie.  

Wymagania wstępne

Test kompetencyjny (zakres szkoły średniej).

 

Zakres tematyczny

  1. Historia kreatywnego pisania (definicja, główne szkoły).
  2. Techniki twórczego myślenia (teoria procesu twórczego, techniki inspiracji, trening wyobraźni).
  3. Kompozycja.
  • Typy kompozycji (otwarta, zamknięta, łańcuszkowa, pierścień).
  • Motyw i wątek.
  • Ramy tekstu literackiego.
  • Formuły inicjalne i finalne.
  • Typy narracji i sytuacji narracyjnych.
  • Przestrzeń w dziele literackim.
  • Czas w literaturze.
  • Punkt widzenia – perspektywa.
  1. Genologia.
  • Gatunki epickie - małe prozy.
  • Główne gatunki liryczne.
  • Gatunki dramatyczne.
  1. Planowanie procesu twórczego.
  • Motyw jako trzon opowieści.
  • Trójkąt dramatyczny.
  • Beat jako najmniejsza jednostka akcji.
  • Czym jest struktura opowieści?
  • Dlaczego warto planować ?
  • Wybór metody.
  • Trzy poziomy planu.
  • Etapy pośrednie (synopsis, drabinka, treatment).
  1. Jak wydać książkę.

Metody kształcenia

  • praca w grupach oraz metody aktywizujące (burza mózgów, dyskusja).
  • metody audiowizualne
  • narzędzie TIK

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w  dyskusji),
  • przygotowanie do zajęć,
  • zaangażowanie,
  • poprawne wykonanie wszystkich zadań wynikających z przedmiotu,
  • kolokwium zaliczeniowe.

Literatura podstawowa

  1. Bezubik K., Piszę bo chcę… Poradnik kreatywnego pisania, Będzin  2015.
  2. Chojnacki M., Techniki inspiracji. Trening twórczego myślenia,  Poznań 2004.
  3. Dąbała J., Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creativewriting, Lublin 2004;
  4. Filipiak I., Twórcze pisanie dla młodych panien, Warszawa 1999.
  5. Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, pod red. A. Zawady, Wrocław 2011.
  6. King S. , Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, tłum. P. Braiter, Warszawa 2008.
  7. Kompozycja i genologia. Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, Poznań 2009.
  8. Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2005.
  9. Vogler Ch., Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Warszawa 2018.
  10. Wejdź w konwencję!: podręcznik kreatywnego pisania, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, Lublin 2019.
  11. Wiszniewski A., Sztuka pisania, Katowice  2003.
  12. Witek R.,   Hałucha M.,  Tresura pióra: kurs kreatywnego pisania, wymyślania i fantazjowania, Warszawa 2017.
  13. Wrycz-Bekier J., Jak napisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę, Warszawa 2006.
  14. Wrycz-Bekier J., Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych książek,
  15. Zuckerman A., Jak napisać świetną powieść , tłum. M. Kościuk, Poznań 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Bonda K., Maszyna do pisania : kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
  2. Dunne W., Podręcznik dramatopisarza. Rozwój bohaterów, budowanie scen i historii, tłum. A. Figura i inni,  Warszawa 2014.
  3. Lekcja pisania, red. Monika Sznajderman, Dukla 1998.
  4. Seger L., Tworzenie niezapomnianych postaci, Warszawa 2016.
  5. Swain D. V., Jak pisać żeby publikować, przeł. M. Burdzy-Barrington, Warszawa 2010.
  6. Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.
  7. Watts N., Jak napisać powieść, przeł. i posłowie Ewa Kraskowska, Kraków 1998;
  8. Węcki T., Jak napisać powieść? Najlepszy podręcznik dla pisarzy doświadczonych i początkujących, Warszawa 2019.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 22-02-2020 09:33)