SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Gatunki dziennikarskie/redakcja tekstów dziennikarskich |
Kod przedmiotu | 15.1-WH-DiksP-GDZ-S19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Wiedza: zapoznanie studentów z systematyką gatunków dziennikarskich, z zagadnieniami teoretycznymi i problemami praktycznymi w zakresie wykorzystywania gatunków dziennikarskich do relacjonowania faktów i opinii, zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami redakcji, adiustacji i korekty tekstów dziennikarskich oraz przygotowanie ich do samodzielnego redagowania prostych tekstów dziennikarskich, doskonalenie znajomości w teorii i praktyce zasad poprawności językowo-stylistycznej oraz uświadomienie aktualnych przemian i tendencji w tym zakresie we współczesnych środkach masowego przekazu.
Umiejętności: rozwijanie świadomości językowej i zdolności posługiwania się językiem jako narzędziem komunikowania masowego, podnoszenie kwalifikacji w zakresie stylistyki i pragmatyki wypowiedzi dziennikarskiej określonego typu, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i adekwatnego wybierania schematów tekstowych w relacjonowaniu faktów i opinii, doskonalenie umiejętności poprawnego pisania i redagowania prostych tekstów dziennikarskich, rzetelnego i atrakcyjnego przedstawiania faktów i opinii.
Kompetencje: uwrażliwienie studenta na sposoby oddziaływania poszczególnych schematów gatunkowych na adresata wypowiedzi, uświadomienie zasad pozyskiwania i utrzymywania jego uwagi oraz wiążące się z tym problemy tabloidyzacji wypowiedzi dziennikarskiej, a także uwrażliwienie studenta na poprawność redakcyjną tekstów dziennikarskich i rzetelność redaktora w przygotowaniu tekstu do publikacji jako podstawowe obowiązki względem adresata wypowiedzi oraz warunki ich komunikatywności, wzrost kompetencji w pracy nad tekstem dziennikarskim przy użyciu rozpowszechnionych edytorów.
brak
Wykład i laboratorium (tematyka podzielona zgodnie z ustaleniami bieżącymi prowadzącego).
GATUNKI DZIENNIKARSKIE: Systematyka gatunków dziennikarskich – różnice w ujęciach teoretycznych. Podział gatunków dziennikarskich na informacyjne (wzmianka, notatka, zapowiedź, wiadomość), publicystyczne (komentarz, artykuł, felieton, reportaż) i dialogowe (wywiad). Odmiany i pododmiany podstawowych gatunków dziennikarskich i ich charakterystyka. Kompozycja i styl tekstów informacyjnych – aktualne tendencje. Formy wypowiedzi w publicystyce: od komentowania jako sposobu wyrażania opinii autora przez udowadnianie tezy na podstawie systematycznych dociekań w artykule po mozaikowe obrazowanie losów ludzkich w reportażu. Specyfika wywiadu – pragmatyka i retoryka rozmowy dziennikarskiej. Praktyczne realizacje poszczególnych gatunków – krytyczna analiza przykładów z różnych mediów masowych.
REDAKCJA TEKSTÓW DZIENNIKARSKICH: Zasady poprawnościowe niezbędne w pracy redaktora. Adiustacja merytoryczna, stylistyczna i techniczna. Znaki adiustacyjno-korektorskie. Segmentacja tekstu, podział na akapity, podział na segmenty ze śródtytułami. Nagłówek jako wizytówka tekstu. Stylistyka nagłówków w prasie i tzw. headline’ów w mediach elektronicznych. Charakterystyka językowo-stylistyczna informacyjnych tekstów prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych na wybranych przykładach. Analizy porównawcze w ujęciu poprawnościowym. Publicystyka internetowa (blogi) jako przykład kreatywności językowej. Publicystyka prasowa jako przykład eklektyzmu stylistycznego. Metaforyka w tekstach medialnych. Wykorzystywanie zdjęć, infografiki itp. w pracy redakcyjnej.
GATUNKI DZIENNIKARSKIE – wykład informujący w powiązaniu z krytyczną analizą tekstów źródłowych
REDAKCJA TEKSTÓW DZIENNIKARSKICH – analiza tekstów źródłowych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena aktywności studentów, ocena analizy tekstów źródłowych, ocena ćwiczeń praktycznych, zdanie egzaminu
Przewidziano także inną formę zaliczenia końcowego tego przedmiotu, tj. zamiast egzaminu – praca pisemna, niżej punktowana; w przypadku wyboru pracy pisemnej obowiązuje sylabus przedmiotu uwzględniający ten fakt (dostępny w systemie).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 21-11-2020 12:11)