Wiedza: zapoznanie studenta z drogą rozwojową mediów, w tym w szczególności regionalnych, funkcje mediów w regionie. Umiejętności: rozpoznawanie zasad i mechanizmów współczesnych mediów w regionie. Kompetencja: właściwa analiza rozwoju mediów w regionie; wykorzystywanie metod i technik medialnych do prezentacji problemów regionu.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Pojęcie i podział mediów lokalnych.
Media lokalne w społeczeństwie informacyjnym.
Komunikowanie się władzy ze społeczeństwem po II wojnie św.
Rozwój prasy na Ziemi Lubuskiej.
Rozgłośnia Polskiego Radia w Zielonej Górze.
Media zakładowe do 1989 roku.
Rozwój mediów lokalnych po 1989 roku.
Zmiana funkcji mediów lokalnych po 1989 roku.
Metody kształcenia
wykład konwersatoryjny, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
przedstawienie pracy pisemnej
Literatura podstawowa
Allan S., Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, Kraków 2008.
Balczyńska A. (red.), Media w życiu publicznym, Poznań 2010.
Chorązki W., Polskie media lokalne i sublokalne 1989-1999. „Zeszyty Prasoznawcze” 1999, nr 1-2.
Dobek-Ostrowska B., Wiszniewski R., Teoria komunikowania publicznego, Wrocław 2001.
Gackowski T., Łączyński M. (red.), Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009.
Gierusa, Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice 2005.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004.
Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2006.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
Kepplinger H. M., Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków 2008.
Kowalczyk R., Media lokalne w Polsce, Poznań 2008.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa
Levinson P., Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warsza wa 1999.
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001
Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006.
Słownik wiedzy o mediach, Warszawa-Bielsko-Biała 2007.
Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006.
Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
Aronson E., Pratkanis A, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2003.
Bard A., Söderqvist J., Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie, Warszawa 2006.
Barney D., Społeczeństwo Sieci, Warszawa 2008.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2000.
Hofman I., Kępa-Figur D., Współczesna media. Status, aksjologia, funkcjonowanie, Lublin 2009.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002.
Kolczyński M., Mazur M., Michalczyk S. (red.), Mediatyzacja kampanii politycznych, Katowice 009.
Kolczyński M., Sztumski J., Marketing polityczny, Katowice 2000;
Kracher A., Riedel R. (red.), Demokracja medialna – źródła władzy, Racibórz 2007.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 000.
Mider D., Partycypacja polityczna w Internecie, Warszawa 2008.
Negroponte N., Cyfrowe życie, Warszawa 1997.
Piątkowska-Stepaniak W., Drosik A. (red.), Władza mediów, Opole 2010.
Piątkowska-Stepaniak W., Nierenberg B. (red.), Wojna w mediach, Opole 2007.
Wiszniowski R., Reklama polityczna a komunikowanie masowe, w: Dobek-Ostrowska B., Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław 1999.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 21-11-2020 13:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.