SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pozyskiwanie i opracowywanie informacji |
Kod przedmiotu | 15.9-WH-DiksP-PiOI |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Student zdobywa wiedzę w zakresie najnowszych możliwości pozyskiwania i przetwarzania informacji w sieci Internet. Poznaje podstawowe formy reklam internetowych (baner, button, billboard, skyscraper, pop-up, pop-unde etc.) oraz inne formy reklamy w sieci (kryptoreklama, linki sponsorowane, pozycjonowanie, marketing wirusowy, mailing). Dokonuje analizy morfologicznej popularnych polskich portali internetowych (portale horyzontalne i wertykalne). Zdobywa wiedzę w zakresie sposobów poszukiwania informacji w sieci. Poznaje zasady funkcjonowania oraz potrafi dokonać krytycznej oceny wartości informacyjnej serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Myspace), serwisów przeznaczone do dzielenia się treściami (YouTube, Wikipedia), a także do recenzowania (Lubimy Czytać, Fimweb). Student zdobywa wiedzę w zakresie umiejscowienia mediów w przestrzeni interaktywnej (internetowe stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, czasopisma). Poznaje zasady netykiety oraz rozumie związek dziennikarstwa internetowego z odpowiedzialnością za słowo (dezinformacja, transgraniczność, anonimowość). Zdobywa świadomość uwarunkowań prawnych związanych z przetwarzaniem informacji w sieci Internet.
brak
Wykład i ćwiczenia (tematyka podzielona zgodnie z ustaleniami bieżącymi prowadzącego).
metoda wykładowa (w tym wykład konwersatoryjny), metoda obserwacji, metoda działalności praktycznej (indywidualnej i grupowej); heureza (pokonywanie barier i różnego rodzaju ograniczeń w toku debat i wspólnego namysłu)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie testu końcowego lub egzaminu; laboratorium – aktywny udział w zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji w Power Poincie, ocena przygotowanej pracy pisemnej (zestawienia bibliograficznego na wybrany temat) lub kolokwium.
1. L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
2. S. Allan, Kultura newsów, Kraków 2006.
3. S. Alllan, Newsy w sieci, Kraków 2008.
4. Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.
5. Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
6. M. Kaczmarczyk, Dziennikarstwo obywatelskie – miejsce i rola w systemie komunikowania społecznego [w:] M. Gierula (red.). Współczesny dziennikarz i nadawca, Sosnowiec 2006.
1. D. Gillmor, We the media, Sebastopol 2004.
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Dz.U. 1984 nr 5 poz. 24.
3. Zasoby sieci Internet, prasa specjalistyczna.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 21-11-2020 12:17)