SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologia informacyjna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologia informacyjna
Kod przedmiotu 11.3-WK-MATP-TI-L-S14_pNadGenLX3QN
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Andrzej Majczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Powtórzenie i uzupełnienie informacji z podstaw informatyki w zakresie: budowy komputera, systemów operacyjnych, edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, tworzenia prezentacji, podstaw tworzenia stron internetowych oraz usług dostępnych w Internecie.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw obsługi komputera w zakresie szkoły średniej.

Zakres tematyczny

  1. Budowa i podstawy działania komputera.
  2. Systemy operacyjne (firmowe i z grupy wolnego i otwartego oprogramowania).
  3. Oprogramowanie podstawowe, narzędziowe, użytkowe;
  4. Rodzaje licencji.
  5. Usługi dostępne w Internecie.
  6. Edytory tekstów tekstów (firmowe i z grupy wolnego i otwartego oprogramowania), w tym tekstów matematycznych.
  7. Arkusze kalkulacyjne (firmowe i z grupy wolnego i otwartego oprogramowania).
  8. Tworzenie prezentacji.
  9. Podstawy języka JavaScript, XHTML, CSS.

Metody kształcenia

Ćwiczenia laboratoryjne – samodzielna praca przy komputerze.

Każdy temat jest realizowany według schematu:

  1. Wprowadzenie do tematu przez prowadzącego ilustrowane przykładami.
  2. Kolejne przykłady studenci wykonują samodzielnie na zajęciach.
  3. Następnie każdy student otrzymuje zadanie do wykonania poza zajęciami z określeniem terminu.
  4. Zaliczenie wykonania zadania dla kolejnego tematu jest oceniane w formie rozmowy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie ponad 50% punktów ze średniej ważonej ocen:

  • aktywności na zajęciach,
  • wykonanych zadań,
  • sprawozdań z laboratoriów,
  • kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Czarny P., Komputer PC w biurze i nie tylko, Helion, 2008.
  2. Sokół R., ABC Linux, Wydanie II, Helion, 2010.
  3. Lamport L., LaTex. System opracowywania dokumentów, WNT, 2004.
  4. Sokół M., Sokół R., XHTML, CSS i JavaScript. Pierwsza pomoc, Helion, 2009.
  5. Wrotek W., Informatyka Europejczyka. Technologia informacyjna, Helion, 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Diller A., LaTex. Wiersz po wierszu, Helion, 2001.
  2. Gajda W., HTML, XHTML i CSS. Praktyczne projekty, Wydanie II, Helion, 2011.
  3. Danowski B., Tworzenie stron WWW w praktyce, Wydanie II, Helion, 2007.
  4. Glass G., Ablem K., Linux dla programistów i użytkowników, Helion, 2007.
  5. Howil W., Po prostu OpenOffice.ux.pl 3.x, Helion, 2010.
  6. Mendrala D., Szeliga M., Swiatelski M., ABC systemu Windows XP PL, Wydanie II, Helion, 2006.
  7. Nisan N., Schocken S., Elementy systemów komputerowych. Budowa nowoczesnego komputera od podstaw, WNT, 2008.
  8. Rychlicki-Kicior K., Podstawy obsługi komputera. Pierwsza pomoc, Wydanie II, Helion, 2011.
  9. Silberschatz A., Galein P.B., Gagne G., Podstawy systemów operacyjnych, WNT, 2006.
  10. Sokół M., Internet. Kurs, Wydanie III, Helion, 2011.
  11. Sokół M., Tworzenie stron WWW. Ćwiczenia praktyczne, Wydanie III, Helion, 2011.
  12. Sokół M., OpenOffice.ux.pl 3.1. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2010.
  13. Materiały dostępne na portalach: http://sourceforge.net/, http://dobreprogramy.pl/, http://www.gust.org.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-09-2019 12:43)