SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-PDS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej. Uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w sytuacjach edukacyjnych i społecznych. Omówienie organizacji kształcenia osób z niepełnosprawnością pod kątem zaspokajania ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość teoretycznych podstaw kształcenia
WYKŁADY:
Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej. Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne). Specjalne potrzeby edukacyjne. Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów z niepełnosprawnością.
ĆWICZENIA:
Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej. Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów z niepełnosprawnością. Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością. Aranżacja przestrzeni edukacyjnej. Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna
Ocena ostateczna: ocena z egzaminu z treści wykładów oraz z ćwiczeń
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
2. Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
3. Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, red. J. Wyczesany, Gdańsk 2014.
4. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2017.
5. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
1. Apanel D., Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014, Kraków 2016.
2. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
3. Lipkowski O., Pedagogika specjalna: zarys, Warszawa 1977.
4. Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001.
5. Stawowy- Wojnarowska I., Podstawy wykształcenia specjalnego, Warszawa 1989.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-05-2019 13:16)