Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z (socjologicznym i kulturoznawczym) dyskursem naukowym, w którym kobieta odgrywa podwójną rolę: 1) jako podmiot, którego zachowanie i działanie doprowadziło do zmiany świata oraz 2) jako przedmiot męskich rozważań naukowych, zarówno w kontekście mizoginii jak również poglądów przychylnych kobiecie.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Kobieta i kobiecość w filozofii starożytnej
Rola kobiety w filozofii chrześcijańskiej
Średniowieczny obraz kobiety
Pozycja kobiety w okresie reformacji
Kobieta w teoriach oświeceniowych
Kobieta jako przedmiot dyskursu naukowego w wieku XIX
Współczesne obrazy kobiet w debatach naukowych XX wieku
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający i systematyzujący (prezentacja w power point), dyskusja panelowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Pytania kontrolne, sprawdzające stopień opanowania materiału; krótkie statementy/dłuższe wypowiedzi, sprawdzające suwerenność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną; aktywność podczas zajęć; obecność na zajęciach, zaliczenie ustne.
Literatura podstawowa
de Beauvoir, Simone: Das andere Geschlecht. Sitte und Sexus der Frau. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag 1968.
Domröse, Sonja: Frauen der Reformationszeit. Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht 2014.
Meyer, Ursula I.: Das Bild der Frau in der Philosophie. Aachen: ein-FACH-verlag 1999.
Küng, Hans: Frauen im Christentum. München, Berlin: Piper Taschenbuch 2001.
Rousseau, Jean-Jaques, Emil oder Über die Erziehung. Paderborn: Ferdinand Schöningh 1998.
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącego zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Schad, Martha: Die berühmtesten Frauen der Weltgeschichte. Von der Antike bis zum 17. Jahrhundert. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2008.
Stopczyk, Annegret (red.): Was Philosophen über Frauen denken. Berlin: Aufbau Verlag 1977.t bis heute. Wiesbaden: Marix Verlag 2008.
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącego zajęcia.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 28-05-2019 19:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.