SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wiedza o krajach niemieckojęzycznych |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-FGP-WK |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem głównym zajęć jest przybliżenie historii oraz obyczajowości krajów obszaru niemieckojęzycznego. W centrum zainteresowania znajdą się więc Niemcy, Austria, Szwajcaria, Luksemburg, jak i Liechtenstein, które przedstawione zostaną przede wszystkim z perspektywy kulturowej. Omówione zostaną również aspekty związane z geografią czy szeroko pojętymi „realiami życia codziennego”.
brak
Ze względu na historyczno-kulturowy profil zajęć z wiedzy o krajach niemieckojęzycznych, szczególny aspekt położony zostanie na zagadnienia z tej dalszej, jak i tej bliższej historii ze szczególnym naciskiem na losy tzw. państw DACHL po 1945 roku. Konsekwencją podobnego ukierunkowania tematycznego jest przyjrzenie się problematyce z zakresu życia społecznego czy też politycznego (do czasów dzisiejszych). Zaakcentowane i przeanalizowane zostaną również aktualne wydarzenia (polityczne, kulturowe) mające miejsce w Niemczech czy Austrii. Dzięki temu pogłębiona zostanie ogólna wiedza studentów dotycząca państw DACHL i ich dziejowego-aktualnego wpływu na sytuacje geopolityczne na świecie.
praca w grupach, praca z materiałami tekstowymi, wykład, wykorzystywanie aspektów wiedzy teoretycznej w komunikatywnych, praktycznych kontekstach zastosowania,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywność i przygotowanie do zajęć, zaliczenie formy pisemnej (sprawdzian, kolokwium), napisanie i zaliczenie referatu, względnie prezentacji PowerPoint
1. Stanisław Bęza: Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder. Warszawa 1995.
2. Susanne Kirchmeyer: Blick auf Deutschland. Landeskunde. Stuttgart 1997.
3. Uta Matecki: Dreimal Deutsch. In Deutschland, in Österreich, in der Schweiz. Stuttgart 2000.
4..Angela Kilimann/Ondrej Kotas/Johanna Skrodzki: 45 Stunden Deutschland. Orientierungkurs. Politik, Geschichte, Kultur. Stuttgart 2008.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego / według bieżących potrzeb
1. Bernhard Abend: Schweiz. Ostfildern 2004.
2. John E. Crean (Hrsg.): Deutsche Sprache und Landeskunde. New York 1985.
3.. Susan Kaufmann/Lutz Rohrmann/Petra Szablewski-Cavus: Orientierungskurs Deutschland. Geschichte – Kultur Institutionen. Berlin 2006.
4. Jürgen Koppensteiner: Österreich. Ein landeskundliches Lesebuch. Wien 2007.
5. Renate Luscher: Landeskunde Deutschland. Von der Wende bis heute. München 2005.
6. Paul Mog (Hrsg.): Die Deutschen in ihrer Welt. Berlin 1992.
7. Alicia Padrós/Markus Biechele: Didaktik der Landeskunde. Berlin 2003.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego / według bieżących potrzeb
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 27-05-2019 19:10)