SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjolingwistyka |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-SOCL |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia mają na celu poszerzyć wiedzę studentów w zakresie roli, jaką język odgrywa w społeczeństwie oraz zwrócić ich uwagę na współzależności zjawisk językowych i struktury społecznej. Wzbogacony zostanie ogólny zasób informacji dotyczący poszczególnych odmian języka etnicznego w odniesieniu do struktury społecznej, tzn. do warunków społecznych a co za tym idzie do określonych grup społecznych w których funkcjonuje przedstawiana odmiana języka. Omówione zostaną poszczególne jego odmiany przypisywane konkretnym grupom społecznym, które mogą różnić się od języka reszty wspólnoty językowej nie tylko samą leksyką lecz również i fonologią czy gramatyką. Przybliżony zostanie podział na gwary społeczne i gwary środowiskowe oraz czynnniki na podstawie których dochodzi do omawianych podziałów, do których należą m.in poziom wykształcenia, zamieszkiwane środowisko, kasta etc. Studenci winni zostać również uwrażliwieni na czynniki wpływające na stylistyczne zróżnicowanie językowe do których należą stosunek między nadawcą tekstu a jego odbiorcą jak i okoliczności użycia danej odmiany języka.
Brak wymagań
Podczas zajęć omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu socjolingwistyki, podkreślające społeczny charakter języka.
1. Pierwsze rozważania socjolingwistyczne - tworzenie teorii, dyskusja nad metodologią badań.
2. Socjolingwistyka jako subdyscyplina językoznawcza.
3. Determinzm językowy / Determinizm poznawczy oraz kody językowe według Basila Bernsteina: kod ograniczony / kod rozwinięty.
4. Jakościowe aspekty współzależności między językiem a warstwą społeczną.
5. Społeczne funkcje języka.
6. Społeczna świadomość językowa. Kompetencje socjolingwistyczne.
7. Wewnętrzne zróżnicowanie języka etnicznego na przykładach języka niemieckiego i polskiego.
8. Pojęcia: socjolekt, idiolekt, dialekt, ksenolekt, język fachowy etc.
9. Opisy wybranych socjolektów np. slangu młodzieżowego, slangu uczniowskiego etc.
10. Pojęcia: wspólnota językowa / tożsamość językowa.
11. Postawy społeczne wobec języka: zachowanie językowe, norma językowa, wartościowanie.
12. Znaczenie poszczególnych parametrów pozajęzykowych: klasa (warstwa) społeczna, wiek, płeć, grupa, rola, sytuacja etc..
13. Zachowania językowe kobiet i mężczyzn.
14. Równouprawnienie w języku.
15. Najnowsze tendencje w badaniach socjolingwistycznych.
Wykład informacyjny z wykorzystaniem metod aktywizujących, wykład konwersatoryjny uzupełniany przez referaty przygotowywane przez studentów, praca w grupach, dyskusje, ćwiczenia audytoryjne (analizy struktur językowych wraz z dyskusją), praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena na zaliczenie przedmiotu wynika z:
Socjoligwistyczne badania nad dialektami:
Język a płeć:
oraz wg bieżących potrzeb
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-05-2019 19:49)